Gå til sidens hovedinnhold

Ikke for bikkjer og svigermor

Hvordan tåler en åpen gummibåt med 400 hestekrefter møtet med kraftige hekkbølger?

Førsteinntrykket av Ballistic 780 er riktig så fredelig. RIB-en ligger der, duppende fredelig i båthavna ved Dronningen, et langt steinkast fra Aker Brygge. Vi løsner fortøyningen og glir ut i Oslos indre havnebasseng.

Til tross for en gryende deilig dag er det lite aktivitet på fjorden. Bortsett fra Nesoddferja, som trofast banker inn forbi Dyna fyr. Båtens hekkbølger kommer også til å bevise at Ballistic 780 så langt fra bare er fredelig.

Ballistic-importør Odd-Erik Aks benytter anledningen til å vise oss RIB'ens fordeler: Den meterhøye hekksjøen til M/S "Bamse Brakar" blir forsert enkelt og behagelig i høy fart, og vi får turens første, sugende airtime. Det skal bare bli en forsmak.

Denne saken er hentet fra Kastloss.no.

Over 50 knop
Ballistic er et merke som har fått mye god omtale i skandinaviske medier. Merkenavnet er i ferd med å bli ordentlig kjent.

På akterspeilet av båten er det festet en totakters 250 hesters E-tech fra Evinrude. Med tre voksne menn, nok av utstyr og full bensintank stopper GPS’en ved 45,6 knop.

Farten river ganske bra i kroppen, men ifølge Aks går den greit raskere med to personer mindre om bord. Bestiller du båten med den største motoriseringen, 2x200 hk Evinrude, skulle det ikke være noen tvil om hvilken side av 50-tallet nålen stopper på.

Danser med sidesjø
Etter litt kjøring er vi også temmelig sikre på at båten klarer å håndtere 400 hestekrefter. Selvsagt skal du vite hva du driver med bak rattet, men skroget er mer enn kapabelt, med en skarp og kompakt V-bunn som tar sjøen uten noen form for dramatikk.

Ballistic danser litt i sidesjø, men er likevel stabil og trygg til RIB å være. Når vi trimmer båten riktig, er det bare å legge gassen i dashbordet selv i betydelig sjø.

Skroget er stumt, men takket være en heller støyende totakter på akterspeilet kan turen bli masete i lengden. Robustheten og det presise grepet i sjøen gjør uansett Ballistic til et mer enn spennende dagsturalternativ.

Utmattende sittestilling
Som i så mange andre RIB'er er jockeysetet i sørafrikaneren litt for lavt i forhold til ratt og girspak. Det «tvinger» oss opp i stående etter kort tid. Vindskjermen er også i minste laget, noe som forårsaker turbulens rundt konsollen. Det kan bli utmattende i lengden.

At girspaken befinner seg på babord side av rattet er noe man må venne seg til. Tanken er at copiloten skal kunne nå spaken når det drar seg til.

Det er mer enn nok av benkeplasser og stuverom i den ”norske” utgaven av 780. I en RIB på denne størrelsen får alle plass, men det er i jockeysetene eller i akterbenken at passasjerene finner trygghet og tilnærmet komfort.

Ikke dårlig vær
La oss kalle en spade for en spade: Ballistic 780 er i likhet med flere RIB'er ingen typisk båt for langturer med unger, bikkjer eller svigermødre om bord – det sportslige aspektet blir for fremtredende.

Vil du komme deg fram i all slags vær, og er villig til å kle deg deretter, er Ballistic imidlertid på hjemmebane. Her om bord kan ingen stoppe deg.

Glad i båtliv? Sjekk Nettavisens båtmagasin og Kastloss.no.

Reklame

Pørni slår alle rekorder - her ser du serien gratis