Gå til sidens hovedinnhold

Ikke mer hermetikk, takk!

Avisenes hermetikkutgaver pøser på med feature og underholdning. Omtrent som til daglig.

KOMMENTAR (NA24): Løssalgsavisene Verdens Gang og Dagbladet har i flere år falset pressene på forhånd, avsluttet en ti dagers tid i forveien og trykket påskelektyre til hyttekveik. Momsfritaket er blitt stadig vanskeligere å forsvare. Aftenposten har også hevet seg på. I forhold til forventet salg burde avisen spart på kreftene. «Tante» ankommer fortsatt best via postkasse eller dørmatte.

Grei resept
Jeg husker resepten godt fra noen år tilbake: I en plastkurv på desken lå alltid printutskrift av noen saker som aldri fant kveldsredaktørens nåde. Så gjaldt det å skaffe til veie en landsomfattende undersøkelse med et tema fra hverdagsliv, eller helst samliv. Og deretter spe på med et intervju med en kjent person. Og gjerne litt kongestoff. Noen overtidskroner og enda litt flere vikarkroner ble påspandert, og vips! var påskeavisa i boks.

I Dagbladet var jeg medskyldig til flere slike utgaver. Og vi hadde aldri noen god følelse da vi gikk i trykken. Det var ikke avis, liksom.

Satser på Gro
Jeg kan ikke se at resepten har endret seg så mye underveis. Men fortsatt er det veldreide Verdens Gang, med sin lange rutine i å lage pakkeløsninger, som egner seg best til formålet. Slik også denne gang. Et oppslag som innbyr til en tåreperse med Gro Harlem Brundtland, endrer seg på innsiden til et velskrevet portrett av ekteparet. Og omhandler langt mer enn beretningen om hennes forhold barnebarnet som sønnen aldri fikk se. Gro appellerer dessuten til lesere som ikke er oppvokst med reality-TV.

Til overmål er intervjuet laget på ekteparets hytte på Mylla, og gir i sum perfekt lesestoff foran peisen. Årets soleklart beste hermetiske grep. Som dessuten raskt ble plukket opp av NTB.


Som alltid
Dagbladet forsøker å matche med oppslag på Petter Stordalen. Men selv om innpakningen er fin og formålet inngår i avisens veldedighetskampanje, blir substansen for forutsigbar. Og forretningsmannen viser ikke noen sider vi ikke har sett ved hans personlighet. Da var det mer interessant å konstatere at Roald Øyen (portrettert i Magasinet, i overkant enkelt, Dagbladet!) ble nøttesur på TV 2 da de startet sin halvparodi på Øyens landeplage.

Aftenposten ser for meg ut slik den alltid gjør. Med et vederheftig oppslag om medaljens bakside i det søkkrike oljelandet Norge. Samt Jan Erik Hansens årvisse kommentar om paven. Spalten «Hole in one» er som vanlig på høyden, til tross for at den ble laget i forrige uke. Alle avisenes sportssider inneholder for øvrig den forutsigbare featuren slike avisdager byr på.


Ligner dagsavisene
Det mest bemerkelsesverdige med utviklingen er i hvilken skremmende grad disse boksematavisene ligner sin daglige utgave. Og dette forteller mye mer om hverdagsavisen enn om hermetikken. Altså at mangel på både nyheter og fantasi i fullt monn viser seg. Er det ikke snart på tide å løfte hodet og se seg rundt etter temaer som ikke går i repetisjon?

Påskehermetikken har mye grei underholdning i seg. Og sikkert gode kryssord, for hva denne rapportøren vet. Men et troverdig krav på momsfritak viser seg fortsatt ikke.

I Dagbladet, som etter en ambisiøs omlegging nå avgir midtsidene til TV-tablåene, skriver avisens mangeårige og kloke kommentator Gudleiv Forr en artikkel som forsvarer papiravisenes berettigelse. Det er derfor med undring jeg konstaterer at artikkelen vel så mye ligner et sørgmodig godnatt-kyss.

Dag Solberg er frilansjournalist og kommentator i NA24

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Reklame

Nå kan du trene med Norges beste trenere hjemme i stua

Kommentarer til denne saken