Gå til sidens hovedinnhold

- Ikke pinlig, men trist

Frp ber samferdselsministeren rydde opp etter at Bring er mistenkt for ulovlig bruk av arbeidskraft.

Mandag ble to polske vogntog stanset i en kontroll i regi av Statens vegvesen på Voss, og to sjåfører hadde brutt reglene for kabotasjekjøring. En av oppdragsgiverne i Norge var Bring, som eies av Posten – som igjen eies av staten.

Frp mener at samferdselsministeren nå må rydde opp.

– Det er spesielt at det er et statlig eid selskap som har hatt avtale med transportører som har brutt reglene for kabotasjekjøring. Dette må være pinlig for Magnhild Meltveit Kleppa som i kraft av å være samferdselsminister både er eier og lovregulator, sier Bård Hoksrud til Avisenes Nyhetsbyrå.

Sjokkert og forbauset

Norske transportselskaper har tidligere gått ut og advart mot at de ikke kan konkurrere mot utenlandske firmaer som bryter kabotasjekjøringsreglene – som regulerer hvor ofte og hvor mange oppdrag utenlandske transportfirmaer kan utføre i Norge.

Hoksrud er sjokkert og forbauset over det som ble avdekket mandag, og frykter at den ulovlige kabotasjekjøring er mer omfattende enn hva man til nå har avdekket.

– Her fremstår Bring som et selskap som støtter opp under forhold som kan minne om cowboytilstander og som er med på å bidra til sosial dumping. Etter en rekke henvendelser om mistanke om ulovlig kabotasjekjøring, så kan det være grunn til å mistenke at selskapet kan ha drevet langt mer omfattende kabotasjekjøring en det som er avdekket i dag, sier andre nestleder i Transport- og kommunikasjonskomiteen.

– Trist sak

Han sier at han har tatt opp problemene rundt kabotasjekjøring med den forrige justisministeren, Knut Storberget.

– Han ønsket ikke å prioritere å dette. Nå ser vi tydeligvis grunnen. Dette må være pinlig for en regjering som liker å late til at man har satt sosial dumping på dagsorden.

Postens informasjonssjef, Hilde Ebeltoft Skaugrud, sier til Avisa Hordaland at saken ikke er pinlig, men trist.

– Vanligvis er det kontraktfestet at transportørene skal følge kabotasjereglene i Norge, men noen ganger er det behov med hasteturer utover det som er planlagt. Transportselskapet vi brukte i dette tilfellet sa at de fulgte kabotasjeregelverket, men nå står vi altså her, sa hun til avisen mandag.

– Nå skal vi finne ut hva som har skjedd, og har de brutt reglene avvikler vi samarbeidet med dem med en gang, la hun til. (ANB)

Reklame

Her får du tak i de superpopulære shortsene

Kommentarer til denne saken