Gå til sidens hovedinnhold

Ikke redd for Facebook

Norsk nettsamfunn frykter ikke konkurransen fra Facebook.

Facebook har tatt de norske nettbrukerne med storm de siste månedene. I målingene til Alexa, som måler trafikk og bruk blant de som har lastet ned deres programvare, rangerer Facebook foran både VG og Dagbladet blant norske brukere.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Ikke redd for konkurransen
Verken Dagbladets «Blink» eller VGs «Nettby» frykter konkurransen av den grunn.

- Mitt klare inntrykk er at det er VGs «Nettby» som har tatt trafikk fra oss, og ikke Facebook, sier redaktør for Dagbladet.no, Esten O. Sæther til NA24 Propaganda.

Heller ikke Nettbys styreformann, Jo Christian Oterhals, tror på noe trafikktap til Facebook.

- Vi har hatt vår desidert sterkeste vekst i den perioden hvor Facebook har fått mest oppmerksomhet i det norske markedet. Jeg har ikke inntrykk av at vi taper noe trafikk til Facebook, sier Oterhals.

Portalsjef Pål Nisja i TV 2 sier de ikke har merket noen «Facebook-effekt» i forhold til TV 2-satsingen «Meside».

- Vi har hatt stabilt voksende brukertall siden starten i november, sier Nisja.

Yngre målgruppe
Sæther tror Facebook henvender seg til aldersgruppene over primærgruppene til Blink og Nettby.

- Vi har de største brukergruppene i tenåringssegmentet, mens Facebook har en noe eldre målgruppe som studenter. Disse nye communitiene skaper gjerne bølger, som med Myspace og Youtube, men det store grunnfjellet av norske brukere holder seg hos de norske tjenestene. Brukerne er lite trofaste og kaster seg på de siste trendene, men det er ikke nødvendigvis så lenge de holder seg der, sier Sæther.

Han sier de tidligere har hatt en diskusjon i redaksjonen om å innkorporere Facebook på Dagbladets sider, men det skal ikke være aktuelt nå.

- Rir samme bølge
Oterhals sier han ikke ser Facebook som noen konkurrent i dag.

- Jeg vil heller si at vi rir samme bølge som det Facebook gjør om dagen. Fra mars har vi hatt den sterkeste veksten i sidetrafikk noensinne, sier Oterhals.

Han mener «Nettby» og de andre norske nettsamfunnene har bedre muligheter enn Facebook til å holde seg populære.

- Vi er nær våre brukere og jobber aktivt med de tilbakemeldingene vi får. Det er et ganske annet utgangspunkt enn det de norske brukerne har til å påvirke tjenestene hos Facebook og andre tilsvarende internasjonale nettsamfunn, sier Oterhals.

Reklame

Kurs i dag: Disse boblene og vinene passer perfekt til 17. mai