(SIDE2): Influensa, forkjølelse, omgangssyke - vinteren er høysesong for sykdom. Selv om det kan være vanskelig å unngå smitte, kan du likevel ta noen forholdsregler.

Siste nytt fra Side2, besøk forsiden akkurat nå!

Hälsa.se lister 6 gode måter å styrke immunforsvaret på:

1. Søvn
Sov godt og nok. Søvn trengs for å holde immunforsvaret ved like, og sover vi for lite blir det vanskeligere for kroppen å bekjempe infeksjoner.

2. Røykeslutt
Røyking er ikke bra for deg, heller ikke for immunforsvaret. Røyking kan også gjøre at du forblir syk lengre.

3. Avspenning
Langvarig stress kan virke negativt inn på immunforsvaret, så ta deg tid til avspenning og mental trening.

4. Mosjon
Trening styrker kroppens forsvar mot sykdom og har også en rekke andre helsegunstige effekter.

5. Kosthold
Sørg for å ha et balansert og variert kosthold med mye grønnsaker og frukt. Vitaminer og mineraler styrker immunforsvaret og hjelper kroppen å holde seg frisk.

6. Vekt
Pass på vekten og forsøk å holde den normal. Det finnes en sammenheng mellom overvekt og et svekket immunforsvar, og studier viser også at fet mat kan bryte ned kroppens forsvar mot sykdommer.

Nettsiden lister også en rekker urter og kosttilskudd som kan virke gunstig på immunforsvaret, deriblant hvitløk, spirulina, råmelk og ginseng.

Følg Side2 på Facebook - klikk her!