Gå til sidens hovedinnhold

Nå er den her - men får du brukt den?

Mange vil måtte vente eller betale ekstra.

Klokken 00.01 i natt åpner offisielt salget av iPhone 5, et salg som kommer til å markeres bønhørlig en rekke steder. Blant annet skal Netcom ha en egen direktesendt nettsending fra Byporten handlesenter i Oslo der de holder nattåpent for å tilfredsstille de mest ivrige av iPhone-brukerne.

Og skal vi tro Netcom er det denne gangen ikke slik at det kommer til å være nødvendig å stå helt først i køen for å sikre seg en telefon.

- I år har vi fått et betydelig bedre volum enn tidligere, så sjansene er gode for at det er telefoner til alle, sier kommunikasjonssjef Øyvind Vederhus i Netcom til Side3.

Men at du får tak i en telefon i år, er ikke nødvendigvis ensbetydende med at du faktisk får brukt telefonen. iPhone 5 er den første telefonen på markedet som benytter et såkalt nano-SIM-kort, som er et SIM-kort som er enda mindre enn det som benyttes i dagens iPhone. Det betyr at du ikke kan putte det SIM-kortet du har i dag inn i din nye telefon, men må skaffe deg et helt nytt kort.

I de fleste tilfeller betyr det at du enten må kontakte kundeservice hos din mobiloperatør og få et nytt kort tilsendt, eller gå til en del mobil- og elektrokjeder som har «tomme» SIM-kort fra en del av de største operatørene. Dette koster som regel 200 kroner.

Men om du er en av de drøyt to millionene som er Telenor-kunder kan et kjøp av en iPhone 5 bli en heller trist affære. Kundeservice hos operatøren forteller til Side3 at de ikke har fått systemene på plass som gjør at det går an å aktivere de nye SIM-kortene, og at de heller ikke er klare i butikkene.

- Dette er jo viktig, så vi jobber med å få det på plass, sier en person på kundeservice, etter at Side3 har vært i kontakt i to omganger.

Side3 har også blitt kontaktet av Telenor-kunder som allerede har bestilt nano-kort, men som har opplevd at det nye kortet ikke har blitt aktivert, samtidig som det gamle ikke lenger fungerer.

Vent eller betal ekstra

Informasjonssjef Anders Krokan i Telenor forstår på sin side ikke hvorfor vi har fått den beskjeden.

- Jeg stod med et nano-SIM i hånda senest i går, og vi har sendt ut nano-SIM i det vide og det brede, så det skal ikke være noe problem. Jeg forstår ikke hvordan dere kan ha blitt så feilinformert, sier informasjonssjef Anders Krokan i Telenor.

Han anbefaler kunder som kjøper iPhone 5 å bestille et nytt SIM-kort gjennom kundesidene på nett, og at det er kostnadsfritt.

Om du derimot har planer om å bruke den nye telefonen umiddelbart er det problematisk, da å få tilsendt nytt SIM-kort tar «3-5 dager».

Etter å ha ubdersøkt saken nærmere bekrefte Krokan torsdag ettermiddag at det er tekniske problemer med de nye SIM-kortene.

- Det viser seg at det er problemer som ikke ble videreformidlet i systemet. Det er nå satt en teknisk gruppe som jobber med og løse problemet, og vi håper det er rettet til midnatt, sier Krokan.

Gratis om du får kort sammen med telefon

Elkjøp forteller til Side3 at en som kunde kan få nano-SIM-kort hos de fleste butikkene, og at disse er gratis om du kjøper telefonen der og har en operatør de har samarbeid med. Om du derimot trenger et kort i etterkant, ved for eksempel bestilling gjennom Apples nettbutikk, vil det koste 200 kroner.

Ifølge Anders Krokan varierer prisen fra butikk til butikk, men at den normale prisen er 150-200 kroner.

Også Netcom kan informere om at alt er på plass.

- Kortene ligger klare i store antall både hos oss sentralt og ute i butikkene, sier Vederhus til Side3.

OneCall opplyser at de har kortene på langer, men der må man bestille kort fra kundeservice, noe som tar noen dager. Også Tele2 melder at de har begynt å sende ut kort, men at det også hos dem vil koste å hente kortene i butikken. Alternativet er å vente på et nytt kort i posten.

Fungerer ikke på 4G i Norge

Det har tidligere vært noe usikkerhet knyttet til hvorvidt iPhone 5 vil kunne fungere på deler av mobilnettet i Norge. Hoveddelen av utbyggingen til Netcom - og det nettet som Telenor snart skal åpne - går på frekvenser som iPhone 5 ikke støtter. Derimot har Netcom bygget ut deler av sitt nett på det såkalte 800-båndet, som telefonen støtter.

Netcom har nå derimot dårlige nyheter for de som har levd i håpet.

- Det er to problemer med det. For det første må Apple aktivere støtten, og det skjer i en oppdatering som kommer senere. I tillegg er det utfordringer med overgangen mellom 3G og 4G i nettet, som foreløpig er umoden og som som vi må få på plass i nettet. Når dette kommer tør jeg ikke svar på nå, sier Vederhus.

Kommentarer til denne saken