Gå til sidens hovedinnhold

Iphonebrukere snytt for millioner

Fuktskade-avvisning holder ikke. Nå må Apple hoste opp erstatning i 300-millioners-klassen.

Kontakten med Apples kundeservice kan for mange være en prøvelse dersom de klager på at sin iPhone eller iPod plutselig har sluttet å fungere som den skal.

Inne i telefonene og mediespillerne sitter det nemlig en sensor som slår ut dersom den kommer i kontakt med fuktighet. Indikatoren er normalt hvit, men blir rød eller rosa dersom den har vært i kontakt med vann eller annen væske.

Og var sensoren ikke hvit, hadde heller ikke kunden krav på erstatning i form av gratis reperasjon, da måtte det være brukerfeil, ressonerte Apple.

Men nå har sensorprodusenten 3M innrømmet at indikatoren kan utløses av helt normal fuktighet i lufta, skriver Wall Street Journal. Dermed kan ikke Apple med sikkerhet slå fast at det er kundens feil at telefonen feiler - og må punge ut.

På vegne av forbrukere ble det reist et kollektivt søksmål mot Apple, og teknogiganten har nå inngått et forlik med de til sammen 153.000 klagerne. Dersom alle opprettholder kravene, må Apple ut med 53 millioner dollar, eller i overkant av 300 millioner kroner.

Forliket skal imidlertid ikke innebære at Apple erstatter eller reparere de ødelagte telefonene og mediespillerne.

Også i Norge er det mange som er frustrert over fuktskade-avvisningen til Apple. Per 2011 hadde om lag 3000 kunder tatt kontakt med Forbrukerrådet, skriver TV 2 på sine nettsider.

Norske forbrukermyndighetene har samtidig gitt uttrykk for at Apples vilkår er i strid med norske reklamasjons- og garantiregler, skriver IT-avisen.

Reklame

Nå er det superpriser på Pondus-album

Kommentarer til denne saken