Gå til sidens hovedinnhold

Hvor mye av ruta skraper du?

- Vi tar førerkortet på stedet, sier UP.

Nattefrosten har for alvor begynt å rulle inn over landet, og for dem som ikke har privilegiet med å stå i en varm garasje, betyr det isete ruter på morgenkvisten.

Og er du som de fleste andre, har du ikke overflod av tid til å bruke på å vente på at varmeanlegget skal smelte isen - og trolig er ikke isskraping i kulden din favoritthobby.

UP-sjef Runar Karlsen advarer derimot om konsekvensene hvis du tar lett på skrapingen.

- Dette er selvfølgelig noe vi har særlig fokus på nå i overgangsperioden med kulde på nettene. Ved graverende tilfeller vil vi ta førerkortet på stedet, sier Karlsen til Nettavisen.

Ikke nok at det snart blir bra
Ifølge UP-sjefen er det ingen klare regler om hvor store deler av vinduet som skal være skrapet, men kravet er at du skal ha fri sikt.

- Det blir en vurdering fra tilfelle til tilfelle om sikten er godt nok. Men du bør ha det samme synet som vindusviskerne gir, og en må også ha fri sidesikt, sier Karlsen.

Han sammenligner det med å kjøre med gjenfrossede ruter med å kjøre i blinde.

- Ser man ikke hvor man kjører, så er det farlig. Det er som å lukke øynene og kjøre, sier han og understreker at det ikke er godt nok at sikten vil bli bedre etter hvert:

- Det er mange som tar litt lett på skrapingen, og regner med at sikten ordner seg etter å ha kjørt litt. Men man kan fint kjøre noen kilometer før sikten er god nok, og det er mer enn langt nok til at en kan kjøre over et barn, understreker Karlsen.

- Ta en skikkelig skapings
UP-sjefen oppfordrer bilister til å kalkulere med tiden det tar å skrape bilen på morgenkvisten.

- Skru på motoren og varmeanlegget, ellers legger bare isen seg, og ta et par minutter skikkelig skapings, oppfordrer Karlsen.

Ifølge UP-sjefen er det mange førerkort som hver høst og vinter ryker nettopp fordi folk tar for lett på skrapingen. Om sikten bare er «litt for dårlig» risikerer du 2000 kroner i forenklet forelegg.

Kommentarer til denne saken