Gå til sidens hovedinnhold

Moderne heksejakt

Pedofilistemplet Mads Mikkelsen er fritt vilt i Thomas Vinterbergs intense og Bjugn-inspirerte nye film.

HTML EMBED

SE VIDEO: Klikk på playknappen over for å se traileren til «Jakten».

Jakten - Danmark 2012. Regi: Thomas Vinterberg. Med: Mads Mikkelsen, Susse Wold, Thomas Bo Larsen, Lars Ranthe, Bjarne Henriksen, Anne Louise Hassing, Alexandra Rapaport, Lasse Fogelstrøm, Annika Wedderkopp

Aldersgrense: 11 år (egnethet: ungdom/voksne)

Etter langfilmdebuten «Festen» i 1998, har den danske Dogme-broren Thomas Vinterberg hatt en ujevn karriere. Han benyttet braksuksessen til å signere et par mindre vellykkede internasjonale filmer, før han vende hjem til Danmark og regisserte den ikke alt for solide «En helt vender hjem» i 2007. Med den sterke og skittenrealistiske «Submarino» tre år senere viste han imidlertid at festen ikke var over likevel. Og med «Jakten» har han omsider laget en film som tåler å sammenlignes med den femten år gamle debuten.

Tematisk er de også beslektet: Der «Festen» omhandlet overgrep mot barn, tar «Jakten» for seg konsekvensene av usanne påstander om det samme. Mads Mikkelsen spiller hovedrollen som Lucas, en førtiåring som har mistet både kona, lærerjobben og retten til å tilbringe hverdagen med tenåringssønnen sin. Lucas arbeider for tiden i en barnehage, hvor han har et varmt og godt forhold til barna – og hvor han også innleder en romanse med en av de ansatte.

Men akkurat da ting ser ut til å lysne for stakkaren, kommer datteren til hans beste venn med en beskyldning om at Lucas har vist henne sine private deler. Med dette starter en heksejakt hvor Lucas etter hvert blir fritt vilt for hele det lille samfunnet, som for usikkerhets skyld er et jaktmiljø hvor folk er i besittelse av skytevåpen.

Med sin klare og uttalte inspirasjon fra Bjugn-saken er dette en film som nok burde vært laget her hjemme for lenge siden. «Jakten» viser med overbevisende realisme (om enn ikke Dogme-stil) og kløktig historiefortelling hvor effektivt og skremmende bygdedyret kan være i sin moderne form for heksejakt, hvor bålet ikke er langt unna.

Filmen stiller oss klokelig konsekvent på Lucas side, og lar oss provoseres av lokalsamfunnets totale og nært sagt barbariske fordømmelse - inkludert en svært lite profesjonell behandling fra barnehageledelsens side. Men samtidig forstår vi at man er nødt til å ta anklagene på alvor, ut fra «bevisene» som legges på bordet. Dette skaper en interessant dynamikk og en kledelig kompleksitet, uten at det moralske perspektivet forkludres av at også vi skal tvile på vår hovedpersons uskyld.

I tillegg er det fint at filmen er så tydelig på at barna heller ikke skal klandres, uansett hva de har sagt av løgner og fantasier.

Innledningsvis kan man tenke at Mads Mikkelsen er litt for kjekk for rollen, men hans betydelige talent og utstråling er unektelig en stor styrke for filmen, som er av typen som hviler tungt på sin hovedrolleinnehaver.

Manuskriptet, som er skrevet av Vinterberg sammen med stjerneskuddet Tobias Lindholm («Borgen», «R», «Kapringen»), drar også dramaturgisk nytte av å gi Lucas noen små seiere underveis i all elendigheten. Det skal imidlertid innvendes at det er lagt mest nyanser i filmens mannlige karakterer.

Men dette stopper ikke «Jakten» fra å være en bunnsolid, gripende og svært intens filmopplevelse fra en filmskaper som endelig synes å være tilbake der han alltid skulle være: blant Nordens ledende.

Reklame

Pørni slår alle rekorder - her ser du serien gratis

Kommentarer til denne saken