(SIDE2): Jamie Oliver har kjempet en lang kamp mot britisk skolemat som ennå ikke er over.

Nå vil han ha oppmerksomhet rundt matvarer han mener alle bør ha i kjøleskap og spiskammerset.

I en ny serie går Oliver gjennom 14 matvarer han mener er såkalt «heltemat». Ifølge han skal inntaket av disse forlenge livet til du er 100.

I tillegg råder han til å begrense kjøttinntaket til to middager i uken og spise hovedparten av kaloriene du får i deg første halvdel av dagen, skriver The Daily Mail.

Og ifølge Oliver er det ikke noe hokus pokus rundt matvarene.

Disse matvarene bør du inkludere i kostholdet ditt

1. Fet fisk

2. Egg

3. Svarte bønner

4. Geitemelk eller fetaost

5. Tofu

6. Søtpotet

7. Ville urter og grønnsaker

8. Valnøtter

9. Frisk frukt

10. Sjøgress/tang

11. Villris

12. Reker

13. Hvitløk

14. Chili

Serien er kalt «Jamie's Super Foods» og her forklarer han hvorfor nettopp de 14 matvarene er så viktig for kroppen. Han tar kostholdet i Japan, Costa Rica og den greske øya Ikaria som eksempel.

Ernæringsfysiologer roser Oliver for initativet, selv om enkelte påpeker at å leve til du blir 100 år også er genetisk og arvelig betinget.

Selv sier kokken at han har gått ned 12 kilo ved å sørge for at han får bedre og mer søvn, kutte ut alkohol og følge sine egne matråd.

Jamie Oliver mener også at man bør ha en stor og god frokost og heller spise lettere til middag istedenfor omvendt.

Side2-journalist og ernæringsfaglig rådgiver Silje Bjørnstad er også positiv til matlista fra kjendiskokken.

- Dette er absolutt næringsrike matvarer som fint kan være en del av et sunt og variert kosthold. Jeg synes også det er fint at Jamie Oliver setter mer fokus på å være mer bevisst på kjøttinntaket. Ikke bare er dette et mer miljøvennlig valg, men det å redusere kjøttmengden kan i seg selv bidra til at man spiser mer belgfrukter, og frukt og grønt. Forskning viser at det å spise mer vegetarisk kan være gunstig for vekten og risikoen for kreft, hjerte og karsykdom og diabetes. Reduserer man inntaket av rødt kjøtt reduserer man gjerne også inntaket av kalorier, mettet fett og salt, sier Bjørnstad.