(SIDE2): Den svenske kjeden har de siste årene valgt kjente designere til å lage en eksklusiv samarbeidskolleksjon i forbindelse med brystkreftsaken.

Dette året falt valget på den franske couture designeren Jean Paul Gaultier. Jean Paul er kjent for å ha designet for motehuset Hermes og gjort stripene til sin signatur for sitt eget merke.

Saken fortsetter under bildet

Gaultier har igjennom tidene kledd opp en rekke kjendiser, men aller mest kjent er han nok for Madonnas korsettantrekk på 90-tallet. Madonna har fortsatt å være en muse for designeren og beundringen ser ut til å være gjensidig.

Brystkreft

Mange kjenner også designeren fra hans ikoniske dufter og parfymeflasker som er formet som en naken kropp. For motekjennere er han en høyt respektert Haute Couture designer med tilholdssted i Paris.

For å feire 60 år med mote med et smell, vil Lindex for høsten 2014 slå seg sammen med et av de største og dristigste navnene i moteindustrien – Jean Paul Gaultier, står det i pressemeldingen fra Lindex.

- Det er en fantastisk og morsom opplevelse å skape en kolleksjon for Lindex som tolker kodene mine og samtidig bidra i kampen mot brystkreft. Jeg mener vi har funnet en god blanding av disse elementene, og kolleksjonen er dristig, elegant og sterk, akkurat som Lindex-kvinnen, sier Jean Paul Gaultier i en pressemelding fra kleskjeden.

60 år

I 2014 fyller Lindex 60 år og planlegger en stor feiring til høsten for å vise fortiden, nåtiden og fremtiden til merkevaren Lindex. Lindex vil invitere sine venner; samarbeidspartnere, ansatte og kunder, til å bli med på feiringen, som designsamarbeidet med Jean Paul Gaultier er en del av.

- Det er en stor ære for oss å samarbeide med et så anerkjent designikon i forbindelse med vårt 60-årsjubileum. Merkevaren Jean Paul Gaultier har en sterk energi og en selvtillit som klinger fint med varemerket Lindex og hvor vi er på vei, sier Nina Starck, designsjef i Lindex.

Kolleksjonen Jean Paul Gaultier for Lindex består av dameplagg, barneplagg, accessoirer og undertøy. Kolleksjonen lanseres i utvalgte butikker og på lindex.com 8. oktober 2014, og vil støtte kampen mot brystkreft ved å gi 10 prosent av inntektene fra salget av kolleksjonen til Rosa sløyfe-aksjonen.