Gå til sidens hovedinnhold

- Min drøm er at alle heiser i hele Norge slutter å virke

Yngvar Andersen og Lene Alexandra Øien mener begge det skorter på hverdagsaktiviteten.

(SIDE2): - Stillesitting er skadelig for alle! Selv de som er veldig aktive og trener mye, sier PT i Mykjemeir, Yngvar Andersen.

Vi er på pressekonferanse i forbindelse med en ny aktivitetsmåler fra Polar. Den måler all bevegelse og varsler telefonen din dersom du har sittet for lenge i ro.

Og akkurat det er noe nordmenn gjør alt for mye. Anbefalingene fra helsemyndighetene er minst 3-4 timer fysisk aktivitet i uka, helst hver dag. Og du bør få opp pulsen i minst 10 minutter hver dag. Og dette er et minimum!

- Trappa finner du til høyre

Yngvar Andersen er selv langt over gjennomsnittet aktiv og drømmer om at alle andre også skal få øynene opp for alle fordelene det medfører å være mye i aktivitet.

- Min drøm er at alle heiser i hele Norge slutter å virke, ler han.

Men han tuller ikke, for det har skjedd mye de siste 50 åra. Vi sitter så alt for mye stille, vi bruker fjernkontrollen, vi trenger ikke å reise oss for å ta telefonen, vi går ikke til kopimaskinen også videre. Hverdagsaktiviteten er så godt som død.

- Tenk i 2004 da røykeloven kom, folk var i harnisk, men bare ett år etter kunne vi ikke forstå at det var mulig å røyke inne i det hele tatt. Og det samme kommer til å skje med hverdagsaktiviteten, mener Andersen.

- Om 20 år er det ingen som ikke tar knebøy ved kaffemaskinen, spøker han. Men tendensene er kanskje der, gjemt under all inaktiviteten?

- Hverdagsaktivitet kan lures inn i folks hverdag på mange måter. I New York bygges det for eksempel breie store trapper og små, trange heiser. Det gjør det i hvert fall mer attraktivt å ta trappa. I tillegg er det viktig at særlig helsepersonell er bevisst sin rolle.

Andersen skisserer ulike scenario, som for eksempel denne;

- Poliklinikken er i tredje etasje og trappa finner du til høyre. Istedenfor å henvise til heisen så er det selvsagt smartere å henvise kun til trappa.

Positivt med «røykepauser»

Dessuten vil den personlige treneren slå et slag for de gamle røykepausene.

- Det var mye positivt ved røykepausen, det var et sosialt avbrekk og la oss si det slik at alle tok to minutters pause, fire ganger om dagen til å utføre en liten hverdagsaktivitet istedenfor. Gå en runde i koriidorene, på kontoret, ute, gå på do i en annen etasje, eller gå til kaffemaskinen å ta knebøy!

Yngvar mener det er mye som kan legges til rette både på en arbeidsplass og fra helsemyndighetenes side.

- Det må bygges en kultur for aktivitet på arbeidsplassen og vi trenger for eksempel flere sykkelveier, slik at dette blir et reelt valg for folk flest.

- Men mest av alt sitter det i hodet til den enkelte. Du må ikke legge lista så høyt, men en liten forbedring i hverdagen er best. Dersom du vanligvis kjører til jobb, invester heller i en elsykkel. Det er mye bedre enn å kjøre og du slipper i tillegg kø. Nå sykler fire prosent av den norske befolkningen til og fra jobb. Det er ikke så mange, sier Andersen til Side2.

FÅR DU TRENT I EN HEKTISK HVERDAG? DISKUTER UNDER

Lene Alexandra Øien er eier og grunnlegger av LA Lifestyle , utdannet personlig trener og mental trener. Hun mener det er viktig å ta et valg og bestemme seg for hva man vil før man kontakter en personlig trener . Man får raskere resultater når man vet hva man vil og man får dermed mer valuta for pengene.

- Jeg er ganske streng og opptatt av resultater. Først og fremst må man sette seg et mål og det må være viktig nok for deg for at du skal klare å gjennomføre treningen. Det handler om prioritering og å være villig til å gjøre det som skal til, sier hun til Side2.

Selv er hun et JA-menneske som heller må holdes igjen.

- Jeg er absolutt av personlighetstypen som er disponert for å bli utbrent siden jeg har såpass stor drive. Jeg er et ja menneske og i perioder kan jeg bli i overkant engasjert. Dersom jeg har trent utrolig fokusert og nådd et mål, kan jeg få et antiklimaks. Da gjelder det å ta det med ro en stund, få gnisten tilbake og heller trene noe jeg syns er kjempegøy en periode, stå på hendene og leke litt. Jeg er opptatt av allsidig trening og at kroppen skal fungere godt i hverdagen. Variasjon er viktig for å holde motivasjonen oppe og for å unngå skader. Det er ekstremt viktig å legge inn pauser så kroppen får hvile, den skal jo vare over tid.

Går opp og ned

- For folk flest gjelder det å finne den motivasjonen som funker for den enkelte. Motivasjon går jo opp og ned for alle mennesker. Noen blir motivert av å ha et mål som f.eks Birken eller å ha Besseggen I sikte, andre blir motivert av venner eller å se andres endring. Selv blir jeg motivert av å nå mål, men samtidig hjelper det også med nytt treningstøy og en pulsklokke, sier Lene Alexandra.

Direktør i Grete Roede AS, Jeanette Roede, mener det kan være vanskelig å velge sunt i dagens samfunn.

- Det er lett å si ja til boller og nei til aktivitet. Boller finnes overalt, de er billige og frister på vei hjem fra jobb. Å komme seg ut av sofaen etter endt arbeidshverdag krever noe av oss. Derfor er det viktig å legge lista akkurat så høyt at du kommer over den. Ikke ha dårlig samvittighet over alt du ikke får til, men ros deg selv for det du faktisk klarer. Dessuten er det lurt å være bevisst i hverdagen. De slanke menneskene er ofte de som alltid sier ja.

- Ja, jeg kan gjøre det! eller - La meg hente det!

Det koster

Jeanette mener det er viktig å henge treningen på en knagg, som for eksempel økt velvære, bedre helse eller bruk det som et pusterom i en hektisk hverdag.

- Dersom du går en tur får du både mentalt pusterom og trening samtidig. Men det er klart at det koster litt. Du får mindre tid til å se på TV, og når du spiser litt mindre må du kjenne på sultfølelsen innimellom, treningen tar tid og det blir litt mindre kos.

Og i en hverdag der tidsklemmma er et problem for mange kan det være en investering for arbeidsgiver å la de ansatte være i aktivitet i arbeidstiden.

- Vi tilbringer så mye tid på arbeidsplassen og derfor er dette en viktig arena å få til aktivitet. Dessuten får arbeidsgiver så mye igjen for det. Ofte er det dessverre slik at tiltak som fotballturneringer og bedriftsturneringer av ulike slag ofte kun får med seg de som allerede er aktive.

- Initiativet bør komme fra ledelsen. Det kan for eksempel være aktiviteter som gåmøter, arrangere en spasertur i lunsjen, henge opp en lapp om at man må ta ti knebøy ved kaffemaskinen eller arrangere konkurranser om hvem som går mest i løpet av dagen. Det må bli en kultur for aktivitet i hverdagen, sier Roede.

Hun er også opptatt av at spisepausene bør være «hellige». det er viktig å få ro og spise et skikkelig måltid til lunsj. Spiser du ved pulten kjenner du ikke når du blir mett og det er lett å overspise. Dessuten er det en stressende situasjon, man bør ta seg tid.

Jeanette Roede er ingen mester selv. Hun innrømmer villig at hun også sliter med å få nok aktivitet inn i en hektisk timeplan.

- Jeg sliter både med nok søvn og det å få til nok aktivitet. Ofte sklir det ut. heldigvis har jeg en fleksibel jobb så nå kan jeg trene på dagtid og heller jobbe noen timer på kveldstid når barna har lagt seg og jeg allikevel må være hjemme, sier hun.

Reklame

Derfor er den norske ladekabelen så genial

Kommentarer til denne saken