Gå til sidens hovedinnhold

- Jeg er Norges mest uheldige

TØNSBERG: Pål Kristoffer Sørvoll (46) har opplevd to husbranner, hyttebrann, båthavari og en alvorlig sykkelulykke. Onsdag nøs han så kraftig at både han og bilen havnet i vannet.

– Jeg er kanskje Norges mest uheldige mann, sier Pål Kristoffer Sørvoll til tb.no.

Onsdag nøs han så hardt at han mistet kontrollen over bilen. Det endte med at han og den ett år gamle BMW-en havnet i vannet ved Vallø båthavn.

– Først tenkte jeg, f..., jeg må komme meg ut. Brått kom jeg til å tenke på et TV-program som gikk på 80-tallet, forklarer han.

Takluka ble redningen

Programmets navn husker han ikke. Men det var et svensk motorprogram som blant annet tok for seg hvordan man kan redde seg ut av en synkende bil.

– Jeg husker at de kjørte biler ut i et lite basseng i det programmet. Da jeg havnet i vannet med bilen kom jeg på at takluka kunne brukes som redningsvei. Det hadde jeg sett i programmet. Heldigvis var det fortsatt strøm på bilen slik at jeg fikk åpnet luka. Jeg kom meg opp på taket på bilen. Bilen havnet rundt 50 meter fra land, forteller han.

Han fikk hjelp av noen som så utforkjøringen.

– En mann fikk kastet et tau til meg som vi bandt fast i bilen. Bilen fløt lenge. Med litt hjelp klarte han å dra bilen inn mot land med meg på taket. Det var lurt for da ble det enklere å få berget bilen opp av vannet. Jeg kom tørrskodd til land. Bilen sank først etter 15 minutter og ble liggende helt inne ved land, sier han.

Han innrømmer at episoden gjorde ham skjelven.

Holdt på å drukne

Men han har opplevd svært dramatiske hendelser tidligere, også. I juni 2004 var han nær ved å miste livet da skjærgårdsjeepen hans sank utenfor Koster.

– Jeg kjørte på noen tømmerstokker som var boltet fast i hverandre. Trolig rester av en brygge som lå og fløt i vannskorpa. Båten sank på 2–3 minutter. Jeg ble liggende i hele seks timer i det 14 grader kalde vannet, sier han.

Han mistet etter hvert troen på å bli reddet.

– Det var kjempeflaks at jeg overlevde, sier han.

Traumer

Saken ble omtalt i lokale og nasjonale medier. Han var alene i båten. Sørvoll ble reddet av den svenske sjøredningstjenesten.

Han hadde på seg redningsvest og en kjeledress med flyteelementer. Han klamret seg til noen puter fra båten. Han hadde også nødpeiler om bord. Likevel tok det altså seks timer før han ble reddet. Men til slutt ble han funnet av en redningsskøyte.

Etter denne nær døden-opplevelsen fikk han proff hjelp for å takle traumene.

– Jeg får stadig vekk flashback fra båthavariet, sier 46-åringen, og legger til:

– Det er jo et paradoks at båten sank på 2–3 minutter, mens bilen min brukte 15 minutter på å synke, sier han.

Hoppet ut fra brennende hus

Men det skulle bli flere dramatiske hendelser etter båthavariet i 2004. Tre år senere måtte han redde seg ut av et brennende hus i Bogenveien i Tønsberg.

– Jeg var alene hjemme og våknet av brannalarmen. Jeg klarte å komme meg ut ved å hoppe ut fra andre etasje, sier han.

14 dager etter denne brannen så gikk hytta på Blefjell opp i flammer.

– Vi var ikke der da den brant. Vi var hjemme. Her mener de som etterforsket saken at lynet trolig var årsaken til brannen, forteller han.

Ny brann og sykkelulykke

I 2009 skulle familien på ny oppleve brann. Da bodde de i Husvikveien.

– Da var vi heldigvis ikke hjemme. Her mener man at årsaken var en elektrisk feil. Men vi mistet alt vi hadde, sier han.

For noen år siden var han også innblandet i en stygg sykkelulykke i Larvik. Han er en ivrig syklist og var på treningstur da det smalt.

– Jeg krasjet med en 16 år gammel gutt på moped. Jeg brakk begge leggbena, en skulder og flere ribben.

– Har du blitt engstelig etter å ha opplevd alt dette?

– Nei, ikke engstelig. Vi vet aldri når den dagen kommer, den dagen alt er over. Jeg innrømmer at det hadde vært hyggelig med litt flaks, også. Kanskje noen kan sende meg et vinnerlodd av ett eller annet slag, sier han.

Se video av bilen i vannet under:

HTML EMBED

Les flere saker fra Tønsbergs Blad her

Reklame

Best i test: Maskinene som gjør frityrmaten sunn

Kommentarer til denne saken