(moss-avis.no ): Det er fire svært ulike kunstnere tolker kjærligheten, i hvert sitt hus, i utstillingen som åpner på Soli Brug lørdag.
– Sjelden har en utstilling vært mer kontrastfull, innenfor samme tema, sier en fornøyd gallerist Ole Dørje til Moss Avis.
Lørdag åpner han årets juleutstilling og det er store navn som Bjarne Melgaard, Olav Mosebekk, Bjørg Thorhallsdottir og Per Heimly som står på plakaten. Allerede før åpningen har utstillingen skapt reaksjoner og det er det sistemann, fotograf Per Heimly, som har sørget for.
Nakenmodeller
I et av Soli Brugs gjesterom viser han fram sine egne tolkninger av en rekke av Edvard Munchs verker, som «Madonna», «Vampyr», «Pubertet» og «Dagen derpå». Heimly har gjenskapt Munchs motiver ved å fotografere nakenmodeller, et grep som Dagbladets Trude Ringheim er lite imponert over.
Under den syrlige tittelen «Munch med sprettrumpe» gjør hun det klinkende klart hva hun mener om Heimlys Munch-prosjekt. Kritikken kommer ikke overraskende på fotografen.
– Nei. Munch er jo allemannseie og da er det alltid noen som vil reagere negativt hvis man «tukler» med det. Men selv synes jeg det er blitt veldig fint. Det er jo ikke porno Bildene er myke, mystiske og romantiske, mener jeg, sier Heimly, som er vant til at det «blåser» litt rundt ham. Ikke minst har hans vennskap med Ari Behn sørget for mange medieoppslag de siste årene.
- Forvalter tradisjoner
Kritikken mot hans nyeste kunstprosjekt tar han med stor ro.
– Jeg mener at jeg er i min fulle rett til å gjøre dette på min måte. Ikke minst fordi jeg, som en forvalter av Kristiania-bohemens tradisjoner, til de grader har levd et liv i Munchs ånd. Jeg er også sikker på at Munch hadde likt bildene mine, hvis han hadde sett dem, sier Heimly og ler.