Gå til sidens hovedinnhold

- Jeg ventet meg bråk

Initiativtakeren til PR-prisen Gullkorn trodde bråket skulle komme før.

- Jeg hadde en liten liste med navn som jeg regnet med kom til å reagere. Det har de også gjort, det som forbauser meg er at de har reagert så sent, sier initiativtaker Øystein Bonvik til NA24 Propaganda.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Gullkorn er den første PR-konkurransen som arrangeres her i landet. Foreningen Norske Informasjonsrådgivere (NIR) er arrangør, og kritikken mot konkurransen har i hovedsak kommet fra de byråene som ikke har valgt å være medlem i organisasjonen.

- Det blir bråk
Bonvik la frem planene for prisen for NIR i mai og han tok høyde for at det kom til å bli bråk.

- Jeg hadde en side i presentasjonen min hvor det sto: Det kommer til å bli bråk! sier Bonvik.

Og bråk har det blitt. Det har vært en stri strøm av leserinnlegg med kritikk mot arrangementet, og svar med påstander om dårlig dugnadsånd. En foreløpig topp var juryformann Kjell Terje Ringdal som i Dagens Næringsliv uttalte at han mente Geelmuyden. Kiese burde skamme seg.

- Oppførselen deres er reaksjonær, selvhevdende og sutrete. De mangler totalt lagånd, sa Ringdal.

Tror konkurransen vil sette seg
Bonvik tror konkurransen vil sette seg, selv om det i år bare var ni av NIRs medlemsbyråer som sendte inn bidrag.

- Vi fikk inn flere bidrag enn forventet. Det at ikke flere byråer sendte inn har flere årsaker enn at de ikke liker konkurransen. Flere jeg har snakket med har ikke rukket å sende inn til fristen, noen mente at de ikke hadde bidrag som egnet seg og andre vil gjerne vente og se hvordan konkurransen blir før de selv deltar. Det ser ut til at det blir veldig bra oppmøte på festen og da får vi sørge for at årets arrangement blir bra, sier Bonvik.

Han mener det vil ta et par år før konkurransen blir ordentlig etablert.

- Erfaringene fra Sverige, og deres konkurranse Spin, viser det. Da reklamebransjen arrangerte Stella for første gang var det også mye bråk, men flere av de byråene som gikk hardest ut da ble etter hvert med på konkurransen. Blant de innvendingene som har kommet mot konkurransen har det vært mye konstruktivt og dette er et levende prosjekt hvor vi ser hvordan vi kan få konkurransen best mulig, sier Bonvik.

Ikke unormalt mye bråk
På tross av at debatten har vært heftig og frontene steile, mener Bonvik at det ikke er større samarbeidsproblemer i PR-bransjen enn i andre bransjer.

- Nei, i forhold til andre bransjer hvor det arbeider kreative og taleføre personer, er det nok ikke noe utover det vanlige. Det ligger i bransjens natur at den tiltrekker seg folk med talegaver og evner til å spisse sine standpunkter, sier Bonvik.

Han tror det skal være mulig å få med seg flere av kritikerne i neste års konkurranse.

- Blant de nettverkene som ikke deltar i slike konkurranser regner jeg ikke med det, men jeg har tro på at flere vil se verdien av det etter hvert. Det vi forsøker er å få frem verdien på det arbeidet bransjen gjør, og det burde flere være interessert i, sier Bonvik.

Har du et medietips, ta kontakt med NA24 Propaganda

Reklame

Her får du tak i den nye Pondus-boka