Gå til sidens hovedinnhold

Tar makten fra tenåringsgutta

Den nye filmtrenden får damene ut på byen mens gutta sitter hjemme med spill og video.

(SIDE2): En frigjort og sanglig begeistret Meryl Streep, en fortvilet Carrie Bradshaw i «Sex og singelliv» og en livlig handlekåt dame i Isla Fishers «En shopaholikers bekjennelser».

Plutselig er kvinnefilmer blitt det store og hotte i Hollywood. Unge jenter og eldre kvinner er blitt det nye store publikummet «alle» filmprodusenter vil nå.

LES ALLE SIDE2s FILMANMELDELSER HER

Den evige tenåringsgutt
Det er ikke fordi man våknet en dag og fikk øynene opp for at det fantes kvinner her i verden. Lenge var det nemlig opplest og vedtatt at «de eneste» som kunne trekke et stort nok publikum på kinoene var tenåringsgutter som digget action, klødde på kvisene og gasset seg i popcorn. I årevis har det vært tenåringsgutta studioene har styrt etter.

Men i fjor sviktet det gigantiske overskuddet på guttefilmer som normalt hadde vært sikre innertiere for de amerikanske filmsjefene.

Og så kom «Sex and the City». I et ellers tregt kinomarked, preget av etterdønningen av manusstreiken, og få gullkalver, skinte de fire kvinnene fra New York opp som reneste Swarowski-krystaller for filmstudioet.

Tenåringsgutt fra Midtvesten
- Lenge så var det en gylden regel i Hollywood at alt som ikke gikk hjem hos en tenåringsgutt i Midtvesten ikke kunne regnes som mainstream og bredt nok. Men de siste årene har studioene innsett at verden er mer kompleks enn som så, og at nye segmenter i publikumsmassene, som kvinnene, har stort og uutnyttet potensiale. «Sex and the City» og «Mamma Mia!» har vist dette til fulle, sier filmviter og redaktør for RushPrint, Kjetil Lismoen til Side2.

Det er ikke riktig å si at «Sex and the City» startet rushet av filmer for det nye og lukrative kvinnepublikummet - mange av filmene som kommer nå var allerede i produksjon - men både omtalen og markedsføringen av såkalte chick flicks har fått en mye mer sentral plass og prioriteres av filmstudioene på en helt annen måte enn før.

SE VIDEO AV HAN ER BARE IKKE INTERESSERT

HTML EMBED
video_embed(12179,1);

Carrie Bradshaw og jentene i «Sex and the City»s suksess ble langt større enn filmstudioet hadde forventet, og Universal har gått ut og sagt at hadde det ikke vært for «Mamma Mia!» hadde ikke bunnlinjen vært så hyggelig som den nå er. Og det var kvinner som gikk mann av huse for å se begge deler.

I høst - og vinter her hjemme - har tenåringsjentene gått igjen, igjen og igjen for å se Robert Pattinson i «Twilight» på kinoene. 22 år gamle Pattinsons tiltrekningskraft har gjort at ganske mange har sett filmen opptil fem-seks ganger, også her hjemme.

Han er bare ikke interessert
Forrige uke gikk den nye store stjernekomedien «He's Just Not That Into You» inn som nummer to på de mest sette filmene i USA. Filmen bygger over en diskusjon i «Sex og singelliv», som igjen ble til en bok med samme tittel, og nå altså en film med Drew Barrymore, Jennifer Aniston, Scarlett Johansson, Ben Affleck og Jennifer Connelly.

Los Angeles Times skriver at det er et sikkert tegn på at kvinnene er blitt den nye gullkalven i Hollywood når en stor og velkjent actionprodusent som den ultramaskuline Jerry Bruckheimer kaster seg på den rosa bølgen. Bruckheimer har hittil vært mest kjent for filmer som «Armageddon», «Pearl Harbor» og «National Treasure».

Produsenter i Hollywood mener at kvinner i større grad oppsøker kinoene i krisetider enn unge gutter gjør.

- Dette er eskapistfilmer. Så lenge disse filmene blir laget, vil kvinner gå og se dem, sier Warner Bros. president for internasjonal markedsføring, Sue Kroll, til LA Times.

Foretrekker spill og hjemmevideo
Kjetil Lismoen tror at forklaringen også kan ha en ekstra dimensjon.

- Det er en tydelig tendens de siste årene at tenåringsgutter ikke lenger oppsøker kinoene så mye som før, at de foretrekker spill og hjemmevideo, sier han til Side2.

Her hjemme har den typiske jentefilmen a la 2000-tallet latt vente på seg.

- Å lage film spesielt for det kvinnelige publikummet her hjemme, regnes ofte av filmprodusenter og distributører som en for liten nisje. Men hvorfor nisjen med «buddyfilmer» skal ha større kommersielt potensial, det har jeg ennå ikke fått noen tilfredsstillende forklaring på, sier Lismoen.

Han påpeker at det har vært forsøk på å lage nisjefilm for kvinner i norsk film, som Bridget Jones-kopien «37 ½».

- Ingen norsk trend
Andre filmer er «Kvinnen i mitt liv» og «Marias menn», hvorav spesielt første var en stor suksess.

- Men det skal gjerne bare én suksess til for at stemningen snur seg. Dette handler også om trender, og foreløpig er det ingen ny trend med «chick flicks» i norsk film som kan endre bildet. Og sist, men ikke minst, har denne ubalansen mellom kjønnene mye å gjøre med at det er få aktive kvinnelige langfilmregissører i Norge, sier Lismoen.

SE VIDEO AV EN SHOPAHOLIKERS BEKJENNELSER

HTML EMBED
video_embed(12180,1);

Kommentarer til denne saken