Gå til sidens hovedinnhold

Gjenbruk har tatt helt av

Trendforskere skryter av kronprinsesse Mette-Marit og Jenny Skavlan.

Stavanger (NTB): Miljøbevissthet kombinert med en hardnakket retrotrend har gitt gjenbruk et enormt oppsving i Norge. Vi kjøper og selger brukt som aldri før.

Og slik ser det ut til å fortsette. Interessen for kjøp og salg av brukt kan illustreres med utviklingen på «torget» på finn.no. Siden lanseringen i 2003 har omsetningen steget jevnt. 2013 var et rekordår:

- Det ble gjort hele ti søk hvert eneste sekund på finn-torget i hele 2013, sier pressetalsmann Henrik Gustav Faller i finn.no til NTB.

- Vi har registrert rekordhøye besøkstall så langt i 2014. Snart blir annonsering gratis, så vi forventer sterk vekst i løpet av året, legger han til.

I fjor hadde finn 1,7 millioner til-salgs-annonser og 277.000 var gis-bort-annonser.

Finn er desidert størst på markedet, men har etter hvert fått mange konkurrenter, som bloppis, Zett og eBay.

Fenomenet er så interessant at SIFO, Statens institutt for forbruksforskning, er i gang med en studie av bruktomsetningen på ulike portaler og hva dette har gjort med oss. Onsdag legger finn fram en større rapport der de presenterer totalverdien på alle tingene som selges gjennom finn-torget og hva som selger best.

Nye tider

Frelsesarmeens Fretex var først i Norge med organisert salg av brukte klær og gjenstander:

- Det var oss og loppemarkedene, vi jobbet sammen og i konkurranse med hverandre. Nå er konkurransen i bruktmarkedet mye større enn før, med en haug bruktbutikker på små og store plasser, privat salg, bytteboder og nettsalg, sier daglig leder Trond Ivar Vestre i Fretex.

Selv om de har merket konkurransen, er han svært fornøyd med utviklingen:

- Før var Fretex-klær og brukt litt sånn man kjøpte til utkledning. Det er noe helt annet nå. Alle grupper av befolkningen er innom. Generelt er folk ofte ute etter noe unikt som kan gi den minimalistiske trenden i hjemmet et eget preg. Det er også stor interesse for klær som kan bidra til en egen stil, og ikke minst er bøker blitt veldig stort.

Han er svært fornøyd med at ungdommer virker veldig bevisste når de gjelder gjenbruk:

- De er framtidens voksne, og de er veldig miljøbevisste.

Lopper med stil

På vei inn i årets første loppemarkedssesong merker ikke landets største aktør, Norges Musikkorpsforbund, mye til konkurransen på markedet. Selv med mange alternativer er det ikke vanskelig å få folk til å levere inn lopper

- Vi opplever at det er et stabilt marked. De som er flinke til å arrangere loppemarked gjør imponerende gode penger, sier kommunikasjonssjef Håkon Mogstad.

Åskollen skolekorps i Drammen hevder å arrangere Norges største loppemarked.

- I fjor satte vi tidenes rekord med over 550.000 kroner, sier leder Eivind Lyngar.

Han mener gjenbrukstrenden har økt deres bevissthet rundt presentasjon:

- Vi har blitt flinkere til å stille opp loppene skikkelig, tingene ligger ikke bare i en stor haug. Vi sorterer og henger opp klær. Vi skrur sammen møbler som ikke henger helt sammen. Vi tar ikke imot hva som helst. Når ting ser ordentlig ut selger vi mer, vi får bedre pris og det blir mindre å kaste etterpå, sier Lyngar.

Han mener loppemarkedet er blitt mye mer enn et sted der man måtte gå på skattejakt for å finne godbitene.

Godfølelsen

Å handle brukt har svært mange positive sider, påpeker Vestre i Fretex:

- Det gjør folk kreative når de syr om gamle klær, skaper et eget uttrykk, pusser opp gamle møbler og tar i bruk gjenstander på en ny måte. Dessuten får både kjøper og selger god fordi brukte ting får nytt, forlenget liv.

- Sosiale medier som Instagram, blogger og Facebook er fulle av bilder fra stolte kjøpere: «Se hva jeg fant!», «Se hvor fin denne ble da jeg fikset den opp», skyter kommunikasjonssjef Trine Gjermundbo inn.

Det hjelper også mye at forbilder og rollemodeller som Jenny Skavlan og kronprinsesse Mette-Marit fronter gjenbruk.

- Å vandre hjem med en Fretex-pose i hånden er blitt noe helt annet nå enn det var før, sier Vestre. (©NTB)

Kommentarer til denne saken