Gå til sidens hovedinnhold

Ba voksne og barn «løpe som en jente»

Se den sjokkerende forskjellen.

HTML EMBED

(SIDE2:) Med ni millioner Youtube-visninger på fire dager, og et eget hashtag-fenomen på nettsamfunnet Twitter, kan man trygt si at kampanjen #Likeagirl Er blitt en suksess.

Kampanjen er i utgangspunktet en reklamefilm fra Always, laget som en reaksjon på at frasen «som en jente» ofte blir brukt i fornærmerende sammenhenger, eller for å nedverdige noen.

Som en jente

Regissøren av filmen, Lauren Greenfield, ber voksne kvinner om å løpe som en jente, slåss som en jente, og å kaste som en jente. Deretter spurte hun små barn om å gjøre det samme.

Forskjellene var påfallende, og illustrerer tydelig ulikheten i mentaliteten hos kvinner fra de er barn, til de blir voksne.

Mens de voksne kvinnene løper fjollete, gjør narr av sitt eget hår og dummer seg ut foran kamera, tar de små jentene sats og løper av all sin kraft tvers over studioet.

Vil endre holdninger

Greenfield sier selv at hun i sitt arbeid som dokumentarist har opplevd en selvtillitskrise hos flere kvinner, i sammenheng med kjønnsrollene og stereotypiene som er etablert i samfunnet.

- Når frasen «som en jente» er ment som en fornærmelse oppleves det som nedverdigende. Jeg er stolt av å kunne sette fokus på hvordan en enkelt setning kan få en så stor og langvarig betyning for jenter og kvinner, sier Greenfield om samarbeidet.

Kommentarer til denne saken