Gå til sidens hovedinnhold

- Er det bare attraktive menn som jobber her?

Personalet er konseptet vårt, sier daglig leder i Joe & The Juice.

KARL JOHAN (SIDE2): - Det å ha bare gutter i baren må jo være et krav til ansettelsen, eller hva? sier britiske Tommy (29) til Side2.

Han sitter på den nyåpnede juicebaren «Joe & The Juice» i Oslo sentrum med sine to venninner Alana (25) og Katie (27).

- I så fall er det en policy jeg er helt for, ler Alana.

For bak baren på «Joe & the Juice» står det kun unge menn. De smiler og ler mens de presser fersk juice, flørter litt med kundene og har en litt mer amerikansk serviceinnstilling enn den tradisjonelle norske. Tommy forteller at han også har vært innom den stadig voksende juicekjedens barer i både København og London. Og der var det kun danske gutter som jobbet.

Unge menn
I desember i fjor åpnet kjedens første juicebaren på Steen og Strøm i Oslo. Konseptet er dansk, der et stort utvalg juicer naturlig nok er menyens hovedfokus, samt at det serveres sandwicher og kaffe. I løpet av de ni månedene som har gått siden den første åpnet, har det i rask rekkefølge åpnet fem juicebarer til i Oslo-området – alle har menn bak baren.

- Er det et krav at man må være ung mann for å jobbe her?

- Nei, det er absolutt ikke et krav. Vi har noen jenter ansatt. I Danmark har vi noen, men ingen i Norge, sier daglig leder og partner av juicekjeden, Haakon Alexander Eng (24), til Side2.

Han avviser også at det er en øvre aldersgrense på de som jobber i barene.

- Hvorfor er det sånn?

- Det er mange jenter som prøver seg. Vi har sett av erfaring i Danmark, at det er ganske høyt tempo og ganske mye stress i rushen. Vi har hatt inne jenter, som sier det ikke passer dem helt. De sier de heller vil stå i en kaffebar eller være servitør, eller noe som ikke har et så høyt tempo. Men så har vi de få jentene som er tøffe og beinharde jenter som er noen av de beste ansatte vi har, sier Eng.

Han poengterer at de ansatte på mange måter er konseptet for baren.

- De som står bak baren skal være blide og sjarmerende, ha glimt i øyet og være effektive.

- Vi ansetter ikke bare supermodeller. Vi ser etter folk som er sjarmerende. Pen eller ikke pen, kan man være sjarmerende og ha glimt i øyet. Mange av de vi ansetter får glimtet etter hvert. Man står jo og snakker med damer hele dagen, - ikke fordi de ikke kan snakke med damer fra før selvsagt, men de blir mye mer åpne og bedre til å snakke med folk og kunder enn hva de er i begynnelsen.

Ny trend
Ifølge Eng er 70 prosent av kundene jenter. Han tror ikke det at det er mange mannlige juicere, som de kalles, da er negativt. Men han tror likevel ikke de mannlige ansatte er grunnen til at det er flest jenter blant kundene.

- Jeg tror det fordi damer har mer fokus på hva de spiser og drikker. Juicekultur og sunn mat er noe kvinner fokuserer mer på enn menn.

24-åringen, som er halvt norsk og halvt dansk, med en oppvekst i London, begynt som såkalt «juicer» i Danmark. Han steg raskt i gradene, begynte å tenke utenfor baren og så til Norge.

- Jeg synes ikke at utvalget av mat i Oslo er særlig bra, så sant man ikke vil ut og spise dyrt. Norge var det ideelle markedet for litt sunnere og raskere mat. Vår meny er enkel, men god, sier han, og påpeker at uten gode råvarer, så går det ikke i lengden.

- Menyen i Danmark har vært den samme siden de startet opp for ti år siden, det er først nå de har begynt å utvide med salater. Det skal vi ikke gjøre her, ikke ennå. Vi holder på det som er - hvorfor fikse noe som ikke er ødelagt?

30 butikker
Eng sier det har vært lett å få nordmenn til å like konseptet, noe han tror handler om norsk kaffekultur og forholdet til brødmat, samt bevisstheten rundt kosthold.

- Jeg pendlet mye frem og tilbake før jeg startet opp i Norge, og jeg så en tendens til en sporty kultur som bare kommer mer og mer. Folk har begynt å gå i treningstights og joggesko uten å trene.

Den nyeste baren i Oslos paradegata er den sjette så langt, men Haakon vil ikke stoppe med det.

- Vi ser for oss opp mot 30 butikker i Norge, først og fremst i de store byene. Målet er å nå 25 butikker i løpet av de neste to og et halvt årene, sier han.

Fakta om Joe & the Juice:
Åpnet i Danmark i 2002.

Finnes i dag på flyplassene Arlanda og Kastrup, i tillegg til flere juicebarer i Danmark, Sverige, Norge, Island, Tyskland, Frankrike, England og Nederland. Målet er også å erobre markedet i USA.

Joe and The Juice en som navnet tilsier en juicebar. Menyen består også av diverse kaffetyper og av seks sandwicher.

Mer fra Side2? Sjekk forsiden her!

Reklame

NÅ: Knalltilbud på de superpopulære sekkestolene

Kommentarer til denne saken