Gå til sidens hovedinnhold

Løp for livet

Running er den ærligste måten å sjekke hvor god form du er i.

(Ila/SIDE2): Endelig har treningsformen som gjør det gøy å løpe kommet. Side2 testet kondisjonstreningen «Running».

- Løping er den ærligste formen for trening for å sjekke hvor god form du egentlig er i, sier sal-og gruppetreningsinstruktør Niina Härkönen.

Hun står i spissen for pilotprosjektet med «Running» på Sats, Ila i Oslo. Etter stor suksess med treningsformen på sentre i Danmark, har hun tro på at kondisjonstimen skal slå an her hjemme også.

Siste nytt fra Side2: Sjekk forsiden akkurat nå!

HVA: Individuell løpetrening i gruppe. Målet er å utvikle løpeevnen.

- På timen læres teknikk og det er fokus på effektivitet og framdrift, sier Härkönen.

HVORDAN: Alle får hver sin tredemølle som er plassert i en halvsirkel, med instruktør foran i front som motiverer og styrer timen. Selv om timen er lagt opp med oppvarming og hoveddel bestående av intervalltrening, bestemmer du selv ditt eget tempo.

- Jeg styrer tid og opplegg – du farta, påpeker Härkönen.

Side2 testet gul time som består av en oppvarmingsdel med gange eller rolig jogging. Deretter følger intervalltrening på 17 minutter og en nedtrapping med rolig jogging.

HVEM: Passer for alle, både menn og kvinner. «Running» varer i 30 minutter, gul time er tilpasset nybegynnere og blå time for den litt mer veltrente.

HVORFOR: Denne timen er en kombinasjon med trening du kan gjøre ute på egen hånd. Enkel treningsform og det eneste utstyret du behøver er joggesko.

God trening for det mentale, kondisjonen og styrke. Løping er også bra mot blant annet beinskjørhet. I tillegg lærer du teknikk.

- Løping handler mye om teknikk. Det er viktig å tenke fremover, og slappe av i overkroppen når man løper, i tillegg til å tenke steg. Mange er opptatt av å sette ned hælen først, men vi er alle forskjellig bygd opp, det viktigste er å jogge med lette steg, sier instruktøren.

Härkönen mener mange gjør feil ved at de spenner kroppen når de løper, og er opptatt av å ta så lange steg som mulig. Man må passe på å ta naturlige steg og tråkke rett ned, påpeker hun.

- En annen feil er å bli altfor ivrig. Man må tenke progresjon.

Härkönen synes også at «Running» er perfekt for dem som har mål mot for eksempel Oslo Maraton eller Holmenkollstafetten. Hun tror mange opplever større glede av å løpe ute etter disse timene.

HVOR OG NÅR: Sats Ila, Oslo på onsdager.

SIDE2 MENER: Vi synes generelt at løping er blant det kjedeligste man kan gjøre på et treningssenter. Det er ensformig og man retter all fokus på displayet, noe som gjør at kun 10 minutters løping kan føles som en evighet. Derfor er «Running» en gledelig nyhet. Motiverende treningsform med en instruktør som pusher på både hastighet, tid og kilometer. Man presser seg litt ekstra, sammenlignet med når man løper alene – man vil jo ikke gi seg når sidemannen holder ut!

Dette er absolutt en time som gir bedre kondisjon over kortere tid.

Stort minus for at det foreløpig kun er plass til åtte stykker per time, men treningssentre håper å utvide antall timer.

Uansett, er du ikke glad i å jogge så kan du bli det nå - timen gjør deg sliten og vi har troa på rask progresjon. Du går også ut med en herlig mestringsfølelse etter denne økten.

Reklame

Strømsjokk: Så mye billigere har fastpris vært i januar

Kommentarer til denne saken