(SIDE2): John Lennon var aldri en mann som var redd for å støtte de svake i sin levetid.

28 år etter sin død er han igjen aktuell, denne gang som talsmann for organisasjonen One Laptop Per Child (OLPC) og deres arbeid for å gi datamaskiner til barn i utviklingsland.

Dataanimert Beatle
Lennons rolle i reklamefilmen er naturligvis gjort mulig gjennom dataanimasjon, og i filmen snakker The Beatles-legenden om viktigheten av OLPCs arbeid.

- Tenk deg hvis hvert eneste barn, uansett hvor i verden, kunne ha tilgang på et univers av kunnskap. De ville hatt en sjanse til å lære, drømme. Til å oppnå akkurat det de ville. Jeg prøvde å gjøre det med musikken min, men nå kan du gjøre det på en veldig forskjellig måte, sier han.

Godkjent av Yoko
Yoko Ono kontrollerer både sin avdøde manns kommersielle og veldedige prosjekter med hard hånd, men skal ha gjort et sjeldent unntak for denne reklamekampanjen.

OLPC-stiftelsen ble grunnlagt i 2005 og de små, grønne datamaskinene skal i første omgang gjøre det mulig for barn i El Salvador og Nigeria å lære seg programmering og bruk av internett.

John Lennon ble skutt og drept i New York i desember 1980, og datamaskinene han nå reklamerer for er atskillig mer avansert enn noen maskin Lennon fikk bruke i sin levetid.

VIDEO: SE REKLAMEFILMEN UNDER!

HTML EMBED