Gå til sidens hovedinnhold

Jubler over reklamesjokk

Fagpressens leder fikk nesten kaffen i vrangstrupen da de nye reklametallene kom.

2007 startet bra for Fagpressen. Med vekst i reklameomsetningen på over 11 prosent kunne leder i Fagpressen, Even-Trygve Hansen, konstatere en god start på året.

Så ble alt enda bedre.

NA24 - din næringslivsavis

Spretter korkene
Mediebyråenes Interesseorganisasjon (MiO) regnet feil i omsetningstallene sine. Da korreksjonen ble publisert torsdag ettermiddag, fikk Hansen kaffen nesten i vrangstrupen. Veksten var på 17,7 prosent, langt mer enn de første tallene viste.

- Det er mye for oss, det er jo derfor vi har startet salgskanalen Kanal F, for vi har i en årrekke tapt markedsandeler. Jeg sa jeg måtte kjøpe is til alle da vi passerte 11 prosent. Nå må jeg ut og kjøpe sterkere varer. Vi må sprette korkene nå, sier Hansen og nesten hikster av iver over de gode tallene.

NA24 Propaganda - landets største medienettsted

- Det er utrolig spennende og viser at her er det nisjene som tar markedsandeler.

Markedsandelen til Fagpressen i det totale reklamemarkedet er opp 0, 2 prosent til 1,6 prosent sammenlignet med i fjor.

Bruker pisken
Fagpressen er med sin reklameomsetning fra mediebyråene på 17,4 millioner kroner i januar og februar, den nest minste mediekanalen på mediebarometeret fra MiO. Det gjør ikke Hansen noe, for leserne er der.

- Vi ser oftere at jo smalere bladet er, desto mer lojale er leserne.

Lojale lesere og omsetningsvekst til tross - det er ikke alle medlemmene i Fagpressen lederen for interesseorganisasjonen er fornøyd med.

- Fremdeles er det elementer i fagpressen som ikke har forstått viktigheten av Kanal F, og bremser utviklingen. De sliter vi med, men vi forsøker å gjøre det beste vi kan for å få dem til å forstå dette. Å snu 240 blader er ikke som å snu drilltroppen til garden, det tar tid, avslutter Hansen.

- Vi har jo investert mye og jobbet intertn og eksternt med konseptet vårt så vi har vært veldig utålmodige etter resultatet. Nå har vi fått beviset på den største seieren for fagpressen på 25 år.

Reklame

Kurs: Dette må du vite om bobler