(SIDE2): Både i november og desember kan det bli mye god, men tung og fet julemat.

Da er det mange som fort kan kjenne at magen ikke alltid er like fornøyd. Klinisk ernæringsfysiolog Kristine Møller har rådene som kan hjelpe.

Hun er blant annet kjent som ernæringsekspert fra TV3-serien Hellstrøm rydder opp, og Møller er også talsperson for informasjonssiden Mageguiden.no.

Her er hennes beste tips til hvordan man med enkle grep kan ha en god magefølelse gjennom hele julen.

Tregere fordøyelse

- Med all den mektige julematen kan det være at magen din reagerer litt, sier Kristine Møller til Side2.

Ernæringsfysiologen sier at å skjære vekk synlig fett kan hjelpe deg til å få en gladere mage og fordøyelse.

- Julematen er feit og fett forsinker fordøyelsen. Det vil si at maten går litt tregere gjennom systemet når den er fet, sier Møller.

- Forsinket fordøyelse kan bety ubehag, så derfor kan det være en god ide å skjære vekk det synlige fettet.

Kostholdseksperten mener det også er lurt å unngå ribbefettet dersom du har fordøyelsesproblemer.

- Ribbefettet er veldig mektig. Fettet forsinker som sagt fordøyelsen og vil bidra til at du føler deg stappmett. Har du valget, velg saus istedenfor. Det er gjerne lettere for magen, sier hun.

Fiber er godt for magen

Andre gode tips til å holde magen fornøyd er å sikre at du får i deg nok fiber. Benytt deg av juleklementiner, velg grovt brød fremfor loff og vær raus med grønnsakene når du forsyner deg av fatene.

- Fiber er veldig viktig for magehelsen. Skulle du være usikker på om du får i deg nok fiber og tenker at du ikke vil bli så forstoppet som du ble i fjor, kan du prøve et fibertilskudd med maten i jula, mener ernæringsfysiologen.

Serveres det koldtbord kan det være lurt å tenke på porsjonsstørrelsen. Her er det nemlig fort gjort at man tar litt mer enn det man kanskje hadde planlagt.

- Tenk i forkant over hvor mye mat du skal forsyne deg med, gjør en avtale med deg selv, så slipper du å få magevondt og kanskje sitte på do når du kommer hjem fra selskapet, sier Møller.

Når julemåltidet skal avsluttes med dessert, kan det lurt å velge en dessert som ikke er så mektig.

Fruktsalat og frukt er en søt og mager avslutning på måltidet.

Ikke glem drikke

Hva du drikker kan også ha noe å si for hvordan magen din oppfører seg. Ernæringsfysiologen minner om at alkohol kan påvirke magehelsen.

- Alkohol kan gjøre deg unødvendig mett og mer stinn. Forsøk å drikke to glass vann for hvert glass alkohol, er hennes tips.

- Husk å drikke vann, unngå Farris dersom du er plaget med luft i magen og ellers annen drikke med kullsyre, sier Møller.

I tillegg anbefaler hun at man ikke glemmer å være aktiv selv om det er juleferie.

- Fysisk aktivitet setter i gang fordøyelsen, og dette kan være til god hjelp når maten du spiser er fetere enn vanlig, forklarer hun.