Gå til sidens hovedinnhold

Kabriolet i størrelse XXL

Konseptbilen Mark X Concept er Lincolns første todørs kabriolet, og håpet er at den skal danke ut både Jaguar og Aston Martin på markedet for luksuskabrioleter.

Hvis du har forvillet deg innom en reprise på TV-serien Cannon en sen kveld, kjenner du Lincoln Continental. Som regel krengende i en vill biljakt og med dekk som skrek selv på grusveier. Men det var på 70-tallet. 30 år og seks generasjoner Continental senere viser Ford-eide Lincoln konseptbilen Mark X Concept.

Mark Ten (som navnet skal uttales) er faktisk Lincolns første todørs kabriolet. De forrige Continental-ene har alle vært coupé-er. Ford har som kjent flere luksusbilmerker, og Mark X skal både vise designretningen for nye Lincoln-er og hvordan man kan bruke merkenavnet på nye biltyper. Eller med andre ord: Jaguar og Aston Martin skal få ikke beholde markedet for luksuskabrioleter for seg selv.

Se flere og større bilder her

Ren design
Konseptbilen har en ren og klassisk design, minimalt med krom og prangende emblemer. Ikke en gang dørhåndtakene stikker fram. De felles først ut når man trykker på dem med tommelen. Grillen og frontpartiet har trekk fra sekstitallets firedørs Lincoln kabrioleter av «John F Kennedy-typen». De mørke, smale LED-baklysene ligger helt glatt mot karosseriet.

Det har etter hvert blitt vanlig med foldbart metalltak i stedet for stofftak på kabrioleter, men Mark X Concept har et par ekstra triks på lur. For det første deler taket seg i to før det felles ned, for det andre er toppen av glass.

Thunderbird
Under skallet er Mark X basert på retro-kabrioleten Ford Thunderbird. Det betyr bakjulstrekk og en aluminium-V8 på 3,9 liter og anstendige 280 hk. I en slik luksuskrysser vil man selvsagt ikke bry seg med å gire selv, så det ordner en femtrinns automatgirkasse. Den har riktignok et manuelt program med knapper på rattet. Dekkutstyret er dimensjonert etter bilstørrelsen, 245/40R19 foran og 275/35R19 bak.

Ford har tidligere blitt kritisert for å lage billige interiører, og skryter nå av å ha tredoblet sine investeringer på interiørdesign. Mark X er derfor full av høykvalitets materialer som naturmønstret skinn i setene (i fargene Lime Sorbet og White Corian) og polert aluminium rundt instrumentene (som forresten er «mykt opplyste og juvelliknende» ifølge Lincoln). Midtkonsollen har paneler i svart krom. Bilen har også et informasjonspanel i dashbordet som styres med en datamus mellom setene, likt for eksempel BMWs I-Drive.

Av standardutstyr som er verdt å nevne, finnes det et THX-sertifisert surround stereoanlegg med seks høyttalere. Xenonlys er ikke så utbredt i USA som i Europa, så Lincoln er nøye med å poengtere at Mark X har slike. Den har også spesielle dørhengsler som åpner døren først framover og så ut, slik at man har ekstra beinplass i det man stiger ut av bilen.

Reklame

Mobilselskap kutter prisene - sjekk hvor mye du sparer