Gå til sidens hovedinnhold

Kaffe mot stølhet

Lei av støle muskler etter treningsøkten? Hva med å ta en kopp kaffe?

(SIDE2): Mange opplever stive muskler etter en treningsøkt. Nå viser ny forskning at moderate mengder med koffein kan hjelpe.

Dette er gode nyheter til alle som bestemte seg for å begynne å trene etter nyttår. Det er spesielt personer som ikke er vant til å trene som kan nyte godt av koffein, fordi de ofte blir mest støle.

- Hvis du kan bruke koffein til å redusere smertene, kan det være lettere å gjøre den første uken om til et lengre treningsprogram, sier forskningsleder Victor Maridakis, ved University of Georgia, ifølge Live Science.

Det deltok bare ni personer i studien, og videre studier trengs derfor for å bekrefte resultatet. Det var kun kvinner som deltok, og forskerne sier at menn kan få en annen effekt.

I studien fikk deltakerne enten koffein eller placebo én time før treningsøkten. Smertene i etterkant ble redusert med 48 prosent ved harde treningsøkter og 26 prosent ved mindre harde økter.

Forskerne anbefaler deg likevel ikke å legge termosen med kaffe i treningsbagen. Koffein kan som kjent ha negative innvirkninger på kroppen, som søvnproblemer og hjertebank. Folk som drikker mye kaffe er dessuten mindre sensitive overfor koffeinen, og det er dermed ikke sikkert kaffen etter treningen hjelper.

- Koffein ser ut til å hjelpe bedre enn smertestillende tabletter, i hvert fall blant kvinner som har et lavt daglig inntak av kaffe, sier forsker Patrick O’Connor.

Studien blir publisert i The Journal of Pain i februar.

Les mer om helse her

Følg Side2 på mobilen

OPPDATERT PÅ SMS: Send kodeord «sladder» til 1984! (kr 4/pr mld)

Reklame

Halv pris hos Ferner Jacobsen