Gå til sidens hovedinnhold

Kan Apple ha nådd toppen?

Enn så lenge går selskapet i hvert fall så det griner.

Apple, som har avvikende regnskapsår, slapp forrige uke gode resultater for første kvartal, som ble avsluttet 31.desember.

Tor Wallin Andreassen, professor og leder av Institutt for markedsføring ved Handelshøyskolen BI, mener at Iphone og julehandel har skylden for Apples kanontall.

Medvirkende til de gode tallene var en kraftig salgsvekst i Europa. Spørsmålet er om situasjonen her kan bli mer anstrengt i tiden som kommer?

- Dette er en god antakelse, men den er basert på at følgende skjer, sier Andreassen i en e-post til NA24 Propaganda :

- En er at arbeidsledigheten i Europa stiger eller konsumentenes forventninger om fremtiden synker. Utskiftningstakten av smartphones vil synke generelt, men ikke lojaliteten til Apple. Men med synkende utskiftningstakt faller omstningen for Apple også.

Les også: - Apple lager falske produkter

Kanonsalg
Selskapet sopet inn en omsetning på 46,33 milliarder dollar og oppnådde et resultat 13,1 milliarder dollar, eller 13,87 dollar per aksje. Internasjonalt salg utgjorde 58 prosent av kvartalets omsetning, samtidig som den økte inntjeningen i USA peker på høyere marginer.

- Hvor bærekraftig er dette når man tenker på at Apple allerede er blant de dyreste leverandørene?

- Oppsettet i USA er knyttet til gitte telekomleverandører. De har ikke det samme frie markedet vi har i Skandinavia. Dette sementerer kunderelasjonene og gir grunnlag for høyere marginer. Det som taler Apples sak er kundenes sterke emosjonelle binding til Apples ulike merkevarer (iPod hvor omsetningen har sunket; iPhone hvor omsetningen har steget på grunn av 4S; iPads som eiere Tablet-kategorien). Så lenge Apples merkenavn holder samme posisjon vil dette gjøre at telekomleverandøreren kan prise opp Apples produkter, opplyser han.

- Holdningsendring kan gi effekt
- Artikler hvor Apple fremstår som grådige og dermed mangel på samfunnsansvar, kan være med på å endre kundenes syn på selskapet og dermed bringe ned deres viktigste aktivum: merkenavnet, sier Andreassen og viser til en artikkel i «The New York Times»

I denne er det intervjuet en rekke tidligere sjefer i selskapet, som går hardt ut mot sin tidligere arbeidsgiver og mener at selskapet kutter kostnader relatert til arbeidsmiljø og gjør alt for lite for å bedre det.

- Når holdningen til selskapet endres negativt, vil du snart se effekten på salget, legger han til.

Det er ikke bare tidligere Apple-medarbeidere som mener selskapet gjør alt for lite. En tidligere Foxconn-ansatt, Li Mingqi, som sluttet i april legger ikke noe imellom:

«Apple brydde seg aldri om annet enn å øke produkt-kvaliteten og kutte produksjonskostnadene», sier hun til avisen

En tidligere Apple-sjef tegner også et dystert bilde av Apples etikk, eller manglende sådan: «Vi har visst om arbeidsovergrepene i flere fabrikker i fire år og de pågår fortsatt.»

Les også: iPhone lages av 13-åringer

Selger mindre iPods
Selskapet solgte 37,04 millioner iPhoneer i første kvartal, som representerer en vekst på 128 prosent sammenlignet med samme periode året før. Apple solgte 15,43 millioner iPader i første kvartal, en økning på 111 prosent. Selskapet solgte 5,2 millioner Macer i første kvartal, som gir 26 prosent økning fra samme kvartal året før.

Men de solgte også15,4 millioner iPods, som var en nedgang på 21 prosent.

- Hvor sannsynlig er det for selskapet at de vil klare å fornye produktlinjen i samme grad som nå og hele tiden ligge i forkant?

- I minst ett år frem i tid vil vi se produktlanseringer hvor Steve Jobs var arkitekten. Lanseringen av iTunes U og iBook var en knallsuksess. I løpet av de første tre dagene etter lansering solgte de 350.000 lærebøker. Forvetningen rundt iPhone 5, iPad 3 er svært høye. Kanibalisering av egne produkter er en del av Apples DNA og gener. Dette var det som gjorde Jobs så drivende dyktig. Om ikke vi kanibaliserer våre produkter, vil konkurrentene gjøre det; var hans logikk, forteller professoren til NA24 Propaganda.

- Hvor stor kan salgseffekten på nyheten om Steve Jobs død ha vært?

- Umiddelbart etter hans død oppsto det en del salgseffekt. Mange mente at iPhone 4S egentlig sto for «For Steve» - noe som viser sentimentaliteten rundt dette. Isacssons biografi om Jobs har også ligget på toppselger-listen svært lenge. I sum viser dette emosjonelle bindinger til personen Jobs og selskapet han skapte. Men hovedforklaringen bak knalltallene er mer at dette er Apples første kvartalsrapportering som inkluderer lanseringen av iPhone 4S og julehandelen, sier han.

Les også: Her er Steve Jobs etterfølgere

Mindre salg i Asia
- I fjerde kvartal ble det klart at salget i Asia var mindre enn samme periode 2011. Er dette et tegn på at forbrukerne nå har begynt å velge billigere konkurrenter. Og er dette en trend som kan spre seg i tiden som kommer?

- Det tror jeg ikke. Det faktum at Apple måtte stenge butikken sin i Beijing på grunn av opprør da de utsatte lanseringen av 4S, sier heller noe om deres sterke merkegrep på kundene. De mange tusen som ventet utenfor butikken gikk av skaftet. Eventuelt redusert etterspørsel ser jeg mer som en rasjonell tilpasning til en problematisk verdensøkonomi, mener professoren.

- Når alt dette er sagt og skrevet er det en ting som alltid gjelder: det som går opp vil alltid gå ned.

Han refererer til Kodak, Sony og Nokia som alle har hatt slitt økonomisk, samt Kodak som nå er konkurs.

Les også: Kodak er konkurs

- Akkurat nå er Apple hot med et voldsom oppløft. Alt er avhengig av deres evne til å innovere og begeistre. Tim Cook er en helt annen type enn Jobs. Cooks er mye mer en driftens mann med fokus på ledelse, effektivitet og logistikk. Jobs var mye mer rettet inn mot «hva skaper verdi for kundene» enn hva driver kostnadene ned i driften. Dette tror jeg personlig vil være det viktigste å følge med på, opplyser Andreassen til NA24 Propaganda.

Reklame

Sommerens kuleste badeflåter

Kommentarer til denne saken