OSLO: Luftkvaliteten i Oslo er kritisk dårlig. VG melder i dag at utslippene av NO2 og svevestøv i byen må reduseres kraftig innen fem år.
Fagmyndighetene i Norsk Institutt for Luftforskning og Transportøkonomisk Institutt kommer nå med en liste med et titalls tiltak som skal dempe forurensningen i Oslo og i Bærum, skriver VG.
I rapporten anbefales det også enda høyere bomavgifter på de mest forurensede dagene. Dette skal være et alternativ til å forby dieselbiler i Oslo sentrum.
LES OGSÅ: Høyre vil gjøre det dyrere å kjøre miljøfiendtlige biler
TILTAKENE PÅ LISTEN:
- Tredobling av bompengene for diesel-personbiler, fra 31 kroner til 93 kroner.
- 1,5 ganger for bensin-personbiler, tilsvarer 46 kroner for hver passering.
- Gratis for el- og hybrid-biler.
- Tredobling for tungtransport i klassene Euro 0 til V. Det tilsvarer 279 kroner for hver passering.
- Tungtransport Euro VI får samme takst som i dag.
- Nye bomstasjoner ved Oslos kommunegrense i nord, sør og øst, slik som Oslo nå har i vest, og som koster kroner 15,50 å passere for personbiler og kroner 46,50 for varebiler.
Kilde: VG
Miljø- og samferdselsbyråd i Oslo, Guri Melby (V) ber befolkningen forberede seg på store endringer.
- Jeg er villig til å stille meg bak kraftige virkemidler, for eksempel mer miljødifferensiering i bomringen. Jeg vil prioritere folks helse foran fremkommeligheten for bil i Oslo, sier hun til VG.
Innen april skal byrådet legge fram en konkret plan for å minske forurensningen i byen.
- Anbefalingene i rapporten er veldig tydelige. Skal vi nå målene, må vi gjennomføre alle tiltakene, eller finne andre tiltak som virker like godt. Jeg er med på å øke bomavgiftene ut fra prinsippet om at forurenser skal betale. Nivået før vi komme tilbake til, sier Melby til VG.