Gå til sidens hovedinnhold

Kaster bort penger på nett

De fleste bedrifter måler ikke lønnsomheten av sine nettinvesteringer. Dårlig markedsføring av nettstedet gjør at mange kaster bort penger på nett.

IT-selskapet Macromedia har gjennomført en undersøkelse som viser at to av tre bedrifter ikke vet hvor mange som er innom nettsidene deres. En undersøkelse gjennomført blant de 500 største bedriftene i Storbritannia viser at de fleste bedrifter rett og slett ikke måler lønnsomheten på nettinvesteringene sine.

Ifølge Øyvind Frøland i Merito Consulting er situasjonen den samme i Norge. Han mener at nettbevisstheten i norsk næringsliv er forferdelig lav. Til Propaganda sier konsulent John Christian Tenden, som også jobber i Merito Consulting, at mange norske bedriftsledere forholder seg til nettet på en uvillig måte.

- Mange bruker mye penger på utvikling av nettsteder, men motivene for å bruke flere hundretusener kroner på dyre nettsider stikker ofte ikke dypere enn at man tross alt må være på nett. De fleste bruker svært lite på både markedsføring og resultatmåling av hjemmesiden, forklarer han.

- En nettside må markedsføres ut mot potensielle kunder og mange er ubevisste på hvordan de kommuniserer nettsiden sin ut mot publikum, sier Tenden og legger til at det ikke bare holder å plassere bannerannonser rundt omkring.

Tenden mener dette kan skyldes at næringslivet ikke har et gjennomtenkt forhold til nettet. -

Det er blitt vanlig å omtale internett som ett medium. Men nettet består av mange forskjellige medier. Da nytter det ikke å bare slenge sammen en nettside og tro at man har dekket internett som mediekanal.

Tenden viser til at mange dessuten har programvare som tar bort pop-ups, som dermed blir helt ubrukelig som markedsføring.

Reklame

Best i test: Maskinene som gjør frityrmaten sunn

Kommentarer til denne saken