Gå til sidens hovedinnhold

Årets beste til Playstation 3

Dessverre blir det ikke ferdig før i 2009.

(Spillmagasinet): Vanligvis når jeg skriver forhåndsomtaler prøver jeg å holde hodet kaldt og være veldig objektiv, ofte på grensen til det feige og litt kjedelige. Med PS3-skytespillet «Killzone 2» var det bare å gi opp med en gang, den uferdige versjonen jeg testet er helt fabelaktig og det beste jeg har spilt i 2008.

Se den siste traileren fra «Killzone 2»:
(Artikkelen fortsetter under videoen)

HTML EMBED
video_embed(11870,1);

Se flere spillvideoer her

Suverent og heftig

De seks krigsherjede banene jeg spilte gjennom byr på variert arkitektur, er fulle av heftige hendelser og ekstremt uforutsigbare. Blant annet veksler spillet mellom åpne områder og trange ganger, plutselig skjer det ting som blåser sokkene av deg, og det å løse en tilsynelatende triviell oppgave får ofte uante konsekvenser. Jeg har ikke lyst til å si noe mer konkret, noe du kommer til å takke meg for når du spiller selv.

I tillegg til alt det positive jeg nevnte over, har utviklerne hos Guerilla stålkontroll på regien. Spillet flyter veldig bra og temposkiftene sitter perfekt. Starten på «Killzone 2» byr på en nydelig blanding av rolige partier, ofte brukt til å fortelle deler av den så langt gode historien, og partier hvor det skjer så mye at hjernen holder på å eksplodere.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Fabelaktige skuddvekslinger

Skuddvekslingene holder samme høye og heftige nivå. Helghast-soldatene, som for øvrig er like stilige og nifse som i forgjengeren, kommer mange om gangen og vet hvordan de skal slåss. Selv om den kunstige intelligensen ikke var ferdig i versjonen jeg testet, imponerte de gang på gang. Blant annet bruker fiendene omgivelsene aktivt, skifter taktikk alt etter om de for eksempel slåss i åpne landskap eller smale gater og samarbeider.

Helghast kommer også i en rekke ulike varianter, som hver foretrekker forskjellige måter å krige på. Av og til slipper Guerilla deg løs på noen større fiender som du ikke bare kan fly på. Du må finne deres svake punkt og så fyre løs, omtrent som bosser i litt eldre spill.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Taktiske kamper

For øvrig, det er sjelden at du bare kan dundre på og skyte. Figuren din tåler ikke veldig mye så du må bruke omgivelsene aktivt, noe som fungerer veldig bra. Ved å holde inne en av skulderknappene låser du deg fast, og kan titte opp og fyre av. Riktignok går ikke ting like smooth som i «Gears of War», men det er heller ikke langt unna.

En ting du må passe på er hva du gjemmer deg bak. Omgivelsene i «Killzone 2» er ødeleggbare og bærer etter hvert virkelig preg av det som har skjedd. Murstein kan skytes av stolper, planker knuses, gjemmesteder sprenges, også videre.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Tilfredsstillende våpen

Den gode kunstige intelligensen er for øvrig ikke forbeholdt fiendene, medsoldatene din er gløggere enn vanlig. Riktignok er de verken like dyktige eller smarte som deg, men de hjalp meg ofte ut av vanskelige situasjoner uten at jeg satt med følelsen av at de tok over.

Våpenutvalget, i hvert fall det jeg testet, består stort sett av veldig konvensjonelle gønnere som maskingevær, hagler, rakettkastere og lignende. Heldigvis er det greit å være A4 når følelsen av å fyre av er så deilig som i «Killzone 2». Våpnene er tunge, farlige og låter utrolig.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Enormt imponerende

Lydbildet, og resten av det tekniske, er allerede nå imponerende og noe av det beste jeg både har sett og hørt på maskinen. Omgivelsene og fiendene er detaljerte, designet fremragende, bildeoppdateringen mer enn godkjent for et spill som da var nesten seks måneder unna utgivelse, og det høres faktisk ut som om du har en krig i stua.

Alt i alt klarer jeg ikke å se hvordan «Killzone 2» skal kunne bli noe annet enn fabelaktig. Selv om de siste brettene skulle stinke, byr de første seks på så mye moro at de er verdt prisen alene. Du kan med andre ord trygt glede deg, jeg har allerede begynte å telle dager, timer og minutter til fullversjonen.

Les flere spillsaker på Spill.no.

24

Reklame

Strømsjokk: Så mye billigere er fastpris enn spot