Gå til sidens hovedinnhold

Kjendiser er billig reklame

En av markedsføringsstrategiene til filmbyråene er å få kjendiser til å kaste glans over filmpremierer. Dermed får premieren store oppslag i avisene.

Når kjendiser kaster glans over premierene er det del av filmbyråets markedsføringsstrategi, skriver VG. Når kjendisene dukker opp på premierene står avisene i kø for å ta bilder.

Derfor jobber filmbyråenes markedsavdelinger hardt og målbevisst med å skaffe de rette kjendisene til de rette filmene.

- Hvis Fredrik Skavlan eller Otto Jespersen kommer, blir det stort sett alltid et bilde av dem. Selv om de ofte prøver å unngå kamera - men det gjør det kanskje bare mer spennende for fotografene. Lene Marlin ville vært bra, men hun dukker dessverre aldri opp. Kronprinsparet og Celina er gode navn. Og Marion Ravn er en anvendelig kjendis, ganske het, flott på bilder og «kredibel» i mange sammenhenger. Wenche Foss ville det også vært en drøm å få, sier presseansvarlig Kjetil Omberg i filmbyrået Sandrew Metronome til VG.

Filmbyråene ser av hver enkel film og prøver å passe kjendis med filmen. Er det Harry Potter-premiere, blir kjendiser med barn invitert, for eksempel TV-kjendis Synnøve Svabø med barn. Filmbyråene bruker event-firmaer, som skreddersyr premierer som er attraktive både for kjente gjester og presse.

Reklame

Sommerens kuleste badeflåter

Kommentarer til denne saken