Gå til sidens hovedinnhold

- Disse flyselskapene bryter reglene

Nekter å betale erstatning.

Mange billigflyselskap er gode på å kreve ekstra gebyr om du skal ha med deg en koffert ekstra, men ikke alle er like ivrige etter å betale tilbake det du har krav på.

Feriereisende opplever stadig at flyselskapet ikke tar dem dit de skal i tide, eller ikke i det hele tatt, for så å nekte å betale erstatning.

Det viser en gjennomgang av avgjørelser i Transportklagenemnda Forbrukerrådet har gjennomført. Siden sommeren 2012 har det blitt offentliggjort tolv saker der flyselskap ikke har fulgt opp nemndas vedtak.

- Noen flyselskaper hever seg over gjeldende rett, og det ser vi veldig alvorlig på, sier Anne Haabeth Rygg, fagdirektør for samferdsel i Forbrukerrådet, i en kommentar.

Verstinger

I en pressemelding går Forbrukerrådet ut med en liste over «de verste gjengangerne».

Det er ingen norske selskaper blant de som velger å overse nemndas avgjørelser, men alle selskapene har flyvninger inn og ut av Norge.

Blant selskapene som bryter reglene er Wizz Air, Ryanair og Air Baltic gjengangere de siste par årene.

Wizz Air er selskapet som oftest har ignorert avgjørelsen i klagenemnda. Wizz er også ett av de flyselskapene som flyr inn og ut av Norge som scorer dårligst på sikkerhetsrangeringen til nettsiden Airline Rating, med kun fire av syv stjerner.

Siden i fjor har det kommet frem tre forskjellige saker der Wizz Air har nektet å etterkomme nemndas avgjørelse. Det betyr at de reisende sitter igjen uten pengene de har krav på.

Sakene gjelder følgende selskaper (ignorerte klager i parentes):

  • Wizz Air (3)
  • Air Baltic (2)
  • Ryanair (1)
  • Icelandair (1)
  • Air Berlin (1)
  • eDreams (1)
  • Cathay Pacific (1)
  • Expedia (1)
  • Finnair (1)

Vedtakene har kommet i saker der passasjerer har opplevd blant annet forsinkelse, ruteendring, dårlig informasjon og kansellering.

- Klag!

Selv om flyselskapene ikke har rettet seg etter vedtakene i disse sakene, oppfordrer Haabeth Rygg reisende om å benytte seg av klagemuligheten. Transportklagenemnda hadde en markert oppgang i klager i 2012, og av sakene som ble behandlet fikk halvparten av klagerne medhold eller delvis medhold.

Haabeth Rygg tror det er mange reisende som ikke tar saken sin til nemnda.

- Mange passasjerer vet ikke hvilke rettigheter de har når flyet blir forsinket eller kansellert. Her har flyselskapene en stor informasjonsjobb å gjøre, slår hun fast.

Blant de tolv vedtakene som ikke har blitt fulgt opp, gjelder to nettbaserte reisebyråer. Å bestille billetter gjennom nettsider kan by på utfordringer.

- Når man bestiller reiser gjennom såkalte «formidlere» må man være oppmerksom på at vilkårene kan være dårligere, enn når du bestiller direkte hos et flyselskap. Skal du fly fra Oslo til London med ett selskap, London til Sydney med et annet og videre med et tredje, regnes det ikke nødvendigs som én reise. Ansvarsforholdet kan fort bli uklart, forteller Haabeth Rygg.

Fagdirektør oppfordrer reisende å sette seg inn i hvilke rettigheter de har. Dersom de brytes, ta kontakt med selskapet.

- Klarer du ikke løse saken på egenhånd, ta kontakt med Transportklagenemnda, sier Haabeth Rygg.

Les mer om hvordan du går frem for å klage på forbrukerradet.no og fly.transportklagenemnda.no .

Kommentarer til denne saken