(SIDE2:) Siri Krigsvoll Andersen har bloggen Sirikandersen. Denne uken skrev hun et innlegg som har skapt debatt.

Passet til datteren
«Nå skal jeg skrive et innlegg som ikke er helt godtatt i blogg/sponsorverden, men det får våge seg,» begynner hun med.

Videre forteller hun at hun denne uken fikk to kjoler i posten. Kjolene hadde størrelsen One Size, og burde derfor være et trygt valg for en slank kvinne.

«Jeg løper ivrig inn for å prøve disse nydelige kjolene, og ender med å bli så skuffet som jeg ikke har vært på veldig lenge. Jeg kjente faktisk gråten presse på et øyeblikk,» skriver hun.

Begge kjolene var altfor små til Andersen - selv om hun vanligvis bruker størrelse 36.

«Det hele ender med at min datter på 8 år fikk den ene av dem, og tenk......den satt som et skudd!» skriver hun.

- Sykt!
Nå er hun sint på industrien:

«Disse kjolene hadde ikke engang passet den tiden jeg slet med spiseforstyrrelser.....sykt! At en profilert fashionbutikk sender ut klær i en såkallt "one size", og at normalvektige jenter som meg selv opplever å være minst 5 størrelser for stor for klærne, er en jævla uting spør du meg! Er det rart vi sliter med fucked up selvbilde?» skriver hun.

Hun påpeker at hun har vært fornøyd med klær hun har bestilt fra butikken tidligere, derfor velger hun å ikke navngi butikken i bloggen.

Les hele blogginnlegget her.

Må være forsiktige
Nettbutikken det er snakk har base i Kina, og de henvender seg til folk mellom 18 og 35 år - de fører altså ikke barneklær.

Sosialantropolog Gunn-Helen Øye som driver firmaet Eye;watch blir ikke overrasket når hun hører om Andersens opplevelse.

- Fra hvilket land er kjolen kjøpt? er det første hun spør om.

Hun forteller at størrelser varierer fra land til land.

- Det er en ubalanse i forståelsen av de samme størrelsene. I USA vil mange klær være for store, mens i Asia er de mindre enn oss. One Size er normaliteten som er der. Da har de ikke sett på normalstørrelsen til en norsk kvinne, sier hun.

Øye tror ikke nettbutikken bevisst prøver å unngå store størrelser.

- De har rett og slett bommet på størrelsen til nordeuropeiske forbrukere. De har ikke gjort ordentlig markedsresearch. Det er så enkelt, sier hun.

- Ikke vanlig å tenke sånn
Forbrukere bør derfor være bevisste på størrelser når de handler i utenlandske nettbutikker. Det synes Øye er synd.

- Det er ikke vanlig å tenke sånn. Men man tror at størrelse 36 er likt overalt, og det er det ikke. Kanskje man burde rettet en pekefinger mot dette, så folk vet at i Asia er størrelsene mindre og i USA er de større, sier hun.