Gå til sidens hovedinnhold

Høyre vil bygge ny T-bane raskere

Tar helt nye grep for å løse kollektivutfordringen i byene.

NA24 har tidligere skrevet en rekke saker om de store kollektivutfordringene i Oslo, og om det enorme behovet for investeringer som må til for å ha et kollektivsystem som også fungerer i fremtiden.

Les også:

Da regjerignen la frem Nasjonal Transporplan (NTP), lå det ikke inne noen løfter om penger til de store samferdselsprosjektene i hovedstaden, utover at Oslo kunne være med å konkurrere om en pott på 26 milliarder kroner over en tiårperiode på samme måte som 12 andre byer.

Planene fikk Oslos samferdselsbyråd til å bare riste på hodet.

- Dette gjør det fryktelig vanskelig å satse på kollektivtrafikken. Summen er fryktelig liten, og alle vet at den er for liten, og den skal fordeles mellom 13 byer i 9 byområder - og en legger opp til en konkurranse mellom byene. De lager en pengesekk som de vet er for liten, og de gir ikke i nærheten av den forutsigbarheten en trenger for å gjennomføre de store prosjektene, sa Elvestuen til Nettavisen i forrige uke.

Les også: Det kommer til å bli mye mer kaos

Høyre legger onsdag frem sin alternative Nasjonal Transportplan, som sier hvordan partiet vil endre på ting om de kommer i regjering etter høstens valg.

Helhetlig er planen relaitvt lik det Regjeringen legger opp til, men en satser i stor grad på alternative måter å finansiere prosjekter på, som blant annet skal gi raskere utbygging.

For byene er derimot forskjellen betydelig. Mens regjeringen setter av 26 milliarder kroner til de store byene, vil Høyre øke denne rammen med 15 milliarder kroner.

Høyre vil også at staten skal dekke halvparten av kostnadene til store utbyggingsprosjekter av skinnegående transport i landets fire største byer.

Den største forskjellen er likevel at Høyre vil bevilge penger til det byene har som behov, fremfor å stille harde krav til virkemidler på forhånd.

- Vi stiller helt andre betingelser i belønningsordningen for kollektivtrafikk. Vi stiller ikke krav i forkant, slik at bare de får som velger Regjeringens anbefalte grep, men er mer opptatt av resultatene. Regjeringen snakker ofte ned Oslo og Akershus, men i Oslo reiser i dag 80 prosent kollektivt, i rushtiden. Bilbruk går ned, kollektivandel opp. Det er imponerende, sier Høyres samferdselspolitiske talsmann Øyvind Halleraker til Aftenposten.

Overfor Aftenposten indikerer Oslos byrådsleder Stian Berger Røsland (H) at med Høyres plan vil utbyggingen av ny T-bane til Fornebu kunne starter før dagens tentative start i 2018.

Høyre vil også hurtigrealisere bybaneutbygging i Stavanger.

Kommentarer til denne saken