Gå til sidens hovedinnhold

Kongestatuen gull for Gulen

Den omstridte statuen av kong Olav kan redde Gulen kommune, mener PR-rådgiver

- Klarer Gulen kommune å utnytte statuen av kong Olav, får både kjøperen og distriktet langt mer igjen enn de to millionene statuen kostet, sier Trond Albert Skjelbred til NA24 Propaganda. Han er en av nestor i pr-bransjen og partner i byrået Nor PR i Bergen, det største byrået med hovedkontor utenfor Oslo.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Skjelbred påpeker at Gulen kommune i Sogn og Fjordane trenger positiv pr etter alt bråket rundt eksplosjonen ved Vest Tank, det ubehaget den påførte befolkningen og den negative oppmerksomhet som fulgte i kjølvannet. I den forbindelse minner han om at fiskerimillionæren Olav Braanas ikke var den eneste som ville kjøpe Knut Steens omstridte kongestatue da Oslo kommune brøt sin avtale med billedhuggeren.

Flere ville ha den
- Magnus Stangeland forsøkte å få den til Austevoll. Dette bekrefter at synlighet ikke bare er viktig for enkeltpersoner. Men også for bedrifter og kommuner, sier Skjelbred. Han mener at et tre minutters positivt innslag på riksfjernsyn kan prissettes langt over hva innkjøpet av statuen kostet.

I samme åndedrag viser han til hvilken positiv effekt det får for Nore og Uvdal kommune i Buskerud at kronprinsparet valgte å kjøpe hyttetomter der.

- Det kommer kommunen til å utnytte for alt hva det er verd, sier Skjelbred.

Gleder seg
Ordfører i Gulen, Trude Brosvik, skjønner problemstillingen:

- Det er klart vi gleder oss til avdukningen. Vi trenger positive begivenheter for oss nå, sier ordføreren. 4. august skal avdukingen skje, og da vil kommunen i samarbeid med statuens innehaver, Olav Branaas, legge opp til et stort arrangement for hele bygda, med forhåpninger om god pressedekning.

- Dessuten håper vi at folk flest kommer til å valfarte til stedet statuen står. Den har en flott plassering, sier Trude Brosvik. Hun er lettet over at den omtalte skipsleveringen av oljeavfall ikke hadde noe med eksplosjonen å gjøre. Tirsdag er Folkehelsa til stede i kommunen, og håpet er at folk vil bli ytterligere beroliget.

Flytter fokus
PR-rådgiver Skjelbred mener betydningen av positiv tv-eksponering ikke kan overdrives.

- Når syklisten Kurt Asle Arvesen etter to dager i Tour de France sier at laget hans, CSC, allerede har gjort suksess, får han fokus bort fra de negative følgene av dopingskandalen rundt CSC-eier Bjarne Riis, sier Skjelbred.

Reklame

Kurs: Dette må du vite om bobler