Gå til sidens hovedinnhold

Konkurrenter klager på Notar-reklame

Notar hevder de er best i Bergen og Nord-Norge og at man får tilgang til nær sagt alle boliger til salgs på deres nettsted. Det får konkurrentene til å se rødt og Forbrukerombudet vil ha en forklaring.

Forbrukerombudet har mottatt flere henvendelser fra konkurrenter og andre som har irritert seg over Notars Markedsføring. Blant klagerne finner vi reklamebyrået Oktan Traffic i Bergen, GarantiEiendomsmegling og Postbanken Eiendomsmegling. De reagerer på Notars bruk av superlativer som "Bergens beste eiendomsmeglere" og "Absolutt best i hele Nord-Norge".

Nå krever Forbrukerombudet at eiendomsmegleren dokumenterer reklamepåstandene og at de medfører riktighet. I et brev til Notar påpeker de at påstander som fremsettes i reklamen må dokumenteres. Å benytte udokumenterte påstander i markedsføringen er ulovlig.

- Når det benyttes en påstand om å være "best" uten at det spesifiseres hva begrepet refererer seg til, innebærer dette at annonsøren må kunne dokumentere at påstanden gjelder samtlige områder som er av sentral betydning for forbrukeren. Dersom man presiserer hva man er "best" i, vil imidlertid dokumentasjonsplikten begrenses til det angitte området, heter det i brevet fra ombudet.

De legger til at bruk av spørsmålstegn etter utsagnet, "jeg tror", "vi mener" eller lignende utsagn med samme meningsinnhold, fritar ikke for plikten til å dokumentere påstandene.

I brevet fra ombudet presiserer de at Notar burde være godt kjent med hvilke krav som stilles til bruk av superlativer i markedsføringen gjennom tidligere orienteringer fra Forbrukerombudet.

Notar har flere ganger tidligere vært i klammeri med Forbrukerombudet. Blant annet da de trykket et intervju med forbrukerombud Bjørn Erik Thon, som ikke hadde funnet sted. Tidligere har de blitt truet med tvangsgebyr i 100.000-kroners klassen for bruk av ord som "garanti" i sin markedsføring.

Reklame

Prøv gratis: Få HBO, Viaplay, Paramount+ og mange TV-kanaler ett sted

Kommentarer til denne saken