Bo Gustav, nok ganske mye bedre kjent som Bobo, har rukket å bli 77 år ung. Han har rukket veldig mye mer enn det også - veldig mye mer faktisk! Hans karriere omfatter samarbeid med noen av jazzens aller største og det er absolutt ikke til å forundres over at han har vært svært så ettertrakta. Stensons klangverden og hans lyriske sans er av en annen verden og gjennom hans trio som har eksistert i rundt 30 år, så kommer dette tydeligere til sin rett enn kanskje noe annet sted.

Jeg har vært så heldig å få oppleve trioen nesten fra første dag. Bassist i mesterklasse Anders Jormin har vært med hele tida og fra start var det eneren Jon Christensen som bekledde trommestolen. Sjøl om Christensen forlot trioen for godt og vel ti år siden, så varte det nære vennskapet livet ut og Stenson var en av dem som var med å bære Christensens båre ut av Sagene kirke for vel to år siden.

Bedre erstatter enn den nye Jon, med Fält til etternavn, er nesten ikke mulig å tenke seg. Han spiller veldig annerledes enn eneren, men på sitt vis like show. Fält er en sit-down-komiker ved trommene uten at det går et sekund utover det musikalske - det er bare med å krydre det hele ytterligere.

Anders Jormin er intet mindre en mesterbassist som hver eneste gang jeg hører han tilfører musikken noe unikt. Tonen hans, buespillet hans og de ustoppelige bidragene uten å stjele noe rampelys, fortalte oss nok en gang om en bassist i verdensklasse.

Fält og Jormin kler Stensons lyriske uttrykk perfekt. Om det er svensk musikk med folkemusikktradisjon i kjernen, den nord-koreanske hiten "The Red Flower", vår egen Alfred Jansons "Ky og vakre Madame Ky", en Don Cherry-komposisjon, en Charles Ives-tolkning eller en chilensk kampsang, så gir Stensons usedvanlig smakfulle tangentlek musikken og oss noe helt spesielt.

I mange tiår har jeg hatt gleden av å oppleve Bobo Stenson i en rekke settinger. Det er alltid like givende og denne strålende kvelden var så avgjort intet unntak.

Hyggelig, sa Stenson ved konsertens start. Særdeles hyggelig vil jeg legge til i etterkant.

Bobo Stenson Trio