Hvis man er fascinert av gambling, så er nok showbusiness-bransjen og/eller kulturaktiviteter generelt stedet å oppholde seg i disse tider. Det å ta rennafart og sette opp en stor musikal på Chateau Neuf hører så avgjort hjemme i den kategorien og fallhøyden er for å si det mildt stor. Jeg heier veldig på dem som tør ta sjansen og håper derfor at publikum vil strømme til. Nå åpner jo muligens myndighetene for at det kan skje igjen og de som vil ha en helaften med flott musikk, bra underholdning og ei tøff historie fra det virkelige liv, har to timer og 40 minutter å glede seg til.

Mye stor skuespillerkunst blir vi ikke utsatt for, men det er vel ikke derfor ferden først og fremst går i retning slike oppsetninger heller. Det vi blir utsatt for er altså historia om Frankie Valli fra et italiensk-amerikansk område av Jersey og hans etter hvert enorme suksess over there. På hjemmebane førte det til en voldsom suksess og mange sesonger på Broadway. Så spørs det da om den har det i seg som trengs for at den skal overleve en tur over dammen til Norge. Jeg håper den har det, men tviler.

Storyen er vel så amerikansk som vel mulig med ups and downs, intriger, familefeider, enorm suksess og nye nedturer, men heldigvis så står musikken sjølsagt sentralt og et Muppet Show-aktig band oppe på veggen i et glassbur, med blant andre Jens Petter Antonsen, Børge-Are Halvorsen, Stein Dag Hauge og Steffen Isaksen, sørger for at det er i de beste hender.

Den aller største suksessfaktoren her er definitivt Atle Pettersen. Vi vet alle at han kan synge, men at han synge så vanvittig bra visste jeg faktisk ikke. Han har et voldsomt spenn i stemma si, han synger falsett med en trygghet som er sjelden og han gjør det med en utstråling som holder herfra og til både Skien og Jersey.

Låtene er til dels kjente her hjemme som "I Can´t Give You Anything But Love", "Sherry", "Beggin´" som Madcon hadde en superhit med og "Can´t Take My Eyes Off Of You", mest kjent hos oss via Morten Harkets versjon.

Det viktigste ankepunktet er likevel Frankie Valli. Han var og er til en viss grad megaschwær på hjemmebane - i USA. Men her blant knatter og knøs er han, hans historie og store deler av hans popunivers ganske så ukjent.

Gambling er det alltid å sette opp slike storproduksjoner. Atle Pettersen fra Skien/Jersey låter uansett som en million dollar. Holder det til et langt liv da......?

Jersey Boys

Utsolgt