Gå til sidens hovedinnhold

Kostbar E18-bom

- Vi gjorde feil helt fra starten, sier tyske Bilfinger Berger. Det koster 726 millioner kroner.

- Som vi ser det nå, kan man si at feilene ble gjort på en veldig tidlig fase, helt fra planleggingsfasen. Vi underestimerte vanskelighetene både i geologi og topografi, sier Martin Büllesbach, kommunikasjonssjef i den tyske entreprenørgiganten Bilfinger Berger til NA24.

NA24 – din næringslivsavis

Les også: Gigantsmell på E18-utbygging.

Tyskerne har gått på en kostnadssmell av de sjeldne på byggingen av ny E18 mellom Kristiansand og Grimstad. Hele 726 millioner kroner (90 millioner euro) er nå satt av for å dekke tap knyttet til utbyggingen. Tyskerne i samarbeid med danske Phil har inngått en fastpriskontrakt på 3,3 milliarder kroner for veien. Nå viser det seg at utbyggingen blir mye dyrere.

Har kontroll
- Vi føler nå at vi har kostnadssprekken under kontroll, og at det skal holde med disse 726 millioner kronene, men man kan aldri være helt sikker, fastslår Büllesbach.

Ifølge Büllesbach har det vanskelige terrenget gjort det vanskelig å få bygningsmaterialer og maskiner på plass der de trengs. I tillegg har det vært forsinkelser og økte arbeidskostnader.

- Alt i alt er det en rekke ting som har gått galt. Det var virkelig vanskelig å forutse dette, men det er ingen unnskyldning. Vi har klart undervurdert vanskelighetene i prosjektet, medgir Büllesbach.

- Svært mye penger
- Hvordan vil du karakterisere tapet?

- Dette er svært mye penger og et svært stort tap. Jeg vil ikke kalle det et mareritt, men det gir kanskje noen mareritt om natten, sier Büllesbach, før han forter seg å legge til at Bilfinger Berger er et solid firma og at giganttapet ikke vil rokke ved soliditeten til selskapet. Divisjonen i Bilfinger Berger som veiprosjektet sorterer under vil også i år levere overskudd, tross giganttapet, understreker kommunikasjonssjefen.

- Jeg er sikker på at våre ansatte vil gjøre alt for å unngå noe lignende i fremtiden, sier Büllesbach.

E18 er slett ikke det eneste prosjektet entreprenøren har gjennomført i Norge. Firmaet bygde den nye Svinesund-broen, og er engasjert blant annet på Ormen Lange-prosjektet.

Unntak
- Vi ser på Skandinavia som et spennende marked der vi er involvert i mange prosjekter. De andre prosjektene går faktisk bra. Vi er fornøyd med utviklingen vår i Norge. Det er ett unntak, og det er E18, sier Büllesbach.

Han er fast bestemt på at E18-smellen ikke vil føre til at Bilfinger Berger vil gi opp i Norge.

- Dette er en tøff lærepenge, men av og til kan slike ting til og med oppmuntre oss til å være mer profesjonelle i fremtiden.

Vil unngå flere hodepiner
- Får kostnadssmellen noen konsekvens for de ansatte i selskapet?

- Det er for tidlig å si. Nå ser vi på hvordan prosjektet ikke skal gi oss fremtidige hodepiner. Vi må ta oss av det først. Det andre spørsmålet er ikke diskutert for øyeblikket, forteller Büllesbach, som sier at selskapet sendte ut børsmeldingen svært kort tid etter de ble klar over omfanget av kostnadssprekken.

Bilfinger Berger har 56 prosent av selskapet CJV E18 som står for utbyggingen. Den danske entreprenøren Phil har resten.

Reklame

Halv pris hos Ferner Jacobsen

Kommentarer til denne saken