Gå til sidens hovedinnhold

Slik spiser treningseksperten

Ønsker du deg en bra trent kropp? Her er de beste kostholdstipsene fra vår kjendistrener i Hollywood.

Som de fleste vet er et riktig kosthold like viktig, om ikke viktigere, for sluttresultatet som selve treningen i seg selv. I dagens artikkel gir Side3s treningsekspert, Cornelis Elander, deg oppskriften på hva og hvordan du bør spise.

MER TRENING: Les Cornelis' treningsblogg

Nylig la Yahoo Health fram en rapport der ekspertene gikk ut og advarte kraftig mot enkelte kjente matvarer, og ting i matindustrien du spesielt bør holde deg unna.

I rapporten trakk man spesielt fram ingredienser og tilbud fra restaurantene og butikkene i USA, men også i Norge ser vi en økende debatt rundt hvor bra maten vår egentlig er.

Protein og kosttilskudd

Det har vært en heftig diskusjon den siste uka om hvorvidt et proteintilskudd er nødvendig i det hele tatt, og den debatten ønsker jeg gjerne velkommen.

At det har noen som helst sammenheng med doping eller steroider, ønsker jeg imidlertid å presisere at ikke har noen som helst rot i virkeligheten.

Generelt har vi alle godt av et proteinrikt kosthold, og myndighetenes anbefalinger ligger gjerne i størrelsesordenen 10-20 prosent av det totale energiinntaket - selv om de av oss som trener ekstremt mye eventuelt kan ha et noe høyere behov.

Problemet for mange med jobb, skole et ellers travelt liv blir da fort: «Hvordan skal jeg få i meg nok for å bygge og vedlikeholde muskulaturen?».

Dette trenger selvsagt ikke å komme via et kosttilskudd, og spiser du en høyverdig kost bestående av mye egg, kjøtt, og fisk, kan du helt fint klare deg uten.

Likevel, det tilbys mye dårlig mat og drikke på norske kafeer og restauranter, og siden nordmenn generelt ser ut til å få mindre og mindre tid til å tilberede egen, sunn mat, kan en proteinrik smoothie (eller shake) til tider være løsningen for mange.

Frukt og grønt

Vi vet alle at det er viktig med frukt og grønt, og enkelte husker kanskje en barndom med lovnader om at desserten ville dukke opp så fort alle grønnsakene var spist opp.

På samme måte anbefaler også Helsedirektoratet at vi spiser «minst fem porsjoner grønnsaker, frukt og bær hver dag», noe som igjen kan bli en utfordring for mange. En hjemmelaget smoothie, blandet sammen av dine frukt- og grønnsaksfavoritter, kan da igjen være en løsning. Eller du kan for eksempel lage wok og grønnsakssuppe til middag.

Riktig fett

Vi nordmenn ser også ut til å bli flinkere og flinkere til å få i oss riktig og sunt fett, og jeg ser blant annet at min egen favoritt, avokadoen, igjen er blitt en slager som mellommåltid hos mange.

Sunt fett er bra for hjertet og kolesterolet, og nei, du blir ikke nødvendigvis feit av å spise fett. Heller gjerne det stikk motsatte!

Her er en liten sjekkliste som kan gjøre underverk i hverdagen:

  • Drikk mye vann.
  • Spis grønt!
  • Få i deg minst 3-4 måltider om dagen (shaker og lignende ikke inkludert)
  • Spis regelmessig.
  • Ha gode, proteinrike matvarer med i kostholdet ditt (som egg, kjøtt, og fisk)
  • Styr unna sukker
  • Husk å få i deg nok av det riktige, gode fettet

Stikk også gjerne innom min treningsblogg for flere råd og tips!

Reklame

Kurs: Dette må du vite om bobler

Kommentarer til denne saken