(RØA OSLO, SIDE2:) Forbruket av frukt og grønt har økt de siste årene, men nordmenn er fortsatt et stykke unna det anbefalte inntaket.

Fristende frukt

Torsdag denne uken ble det avslørt hvilke dagligvarebutikker som ble vinnere av NM i frukt og grønt 2013.

Det blir hvert år valgt ut finalister i de fire butikkategoriene Bredsortiment, Hypermarked, Lavpris og Nærbutikk ut fra høyest salgsandel for frukt og grønt i forhold til butikkens totalomsetning.

Én av årets vinnere ble Meny Røa og landbruks- og matminister Sylvi Listhaug var tilstede for å overrekke prisen til kjøpmann Tom Engvik.

- Dette ser jo veldig innbydende ut og man ser også at det er fin kvalitet på varene, sier Listhaug om frukt- og grøntutvalget i Meny-butikken.

Landbruk- og matministeren innrømmer at hun selv kan ha problemer med å dekke det anbefalte «5 om dagen»-behovet, men påpeker at hun er glad i frukt og grønt.

- Jeg er veldig glad i avokado og jeg liker veldig godt å ha salat ved siden av. Vi bruker mye frukt og grønt hjemme og vi prøver jo å ha grønnsaker til måltidene, sier Listhaug til Side2.

Ministeren oppfordrer også de voksne til å gå foran som et godt eksempel for å få barn og unge til å bli glad i frukt og grønnsaker.

- Jeg tror at foreldrene har et stort ansvar her og må være flinke til å gi barna sine frukt, og så må også skolen bidra ved å lære dem viktigheten av å spise frukt og grønt, mener hun.

Meny-kjøpmannen er enig om at foreldrene må sørge for å få de små til å bli glad i frukt og grønt.

- Man må sette frem frukt og grønnsaker slik at det er tilgjengelig for barna på lørdagskvelden og ellers i uka. Personlig tror jeg at å sette det frem på en slik måte at det ser fristende ut, slik som fristende fruktspyd og oppskjært frukt, kan øke inntaket, mener Engvik.

- Man spiser jo med øynene også, legger han til.

In med søtpotet

Kjøpmannen tror også at dagligvarebutikkene har et ansvar for å vise frem de ulike frukt- og grøntprodukter. I tillegg påpeker han også at forbrukerne kan være med på å påvirke frukt- og grøntutvalget i nærbutikken.

- Sortimentet er jo der, men man har jo også et ansvar å lære kunden om de ulike varene, sier Engvik og trekker frem søtpotet som et godt eksempel.

- Søtpotet har gått i været nå i januar, og det har jo også mye med hvordan butikken viser frem varene og man må fortelle kunden hva det er og hva man kan bruke det til.

Vi må øke inntaket

Ifølge «Totalundersøkelsen - frisk frukt, bær, grønnsaker og poteter» viser resultater at vi i gjennomsnitt spiser 323 gram frukt og grønt hver dag. Det er anbefalt å ha et inntak som tilsvarer fem enheter av 100 gram frukt og grønt, totalt 500 gram. Mange spiser allerede «5 om dagen» og mange spiser også mer, mens andre ikke spiser noe i det hele tatt. Totalt sett viser flere undersøkelser at det fortsatt er et stort potensial å få mer grønnsaker eller salat på norske middagstallerkener da minst 1 av 3 ikke har grønnsaker eller salat.

Bakgrunnen for NM i frukt og grønt er ønsket om å motivere forbrukere til å spise mer frukt og grønt ved at de får inspirasjon når de handler i butikken. De nasjonale kostrådene anbefaler 5 om dagen, halvparten frukt og bær og halvparten grønt. Foreløpig er Norge et stykke unna denne målsetningen. Konkurransen bidrar til å fremheve og hedre de frukt- og grøntansvarlige som gjør en god jobb hver dag for å friste forbrukerne til å handle mer frukt og grønt.

Dette er syvende gang på rad at NM i frukt og grønt blir arrangert og hele 3700 butikker er blitt vurdert.

Butikkene blir nøye sjekket og vurdert av analyseselskapet Nielsen etter kriterier satt av OFG, som blant annet går på kvalitet, salgsfremmende tiltak og utsolgtgrad. Konkurransen arrangeres av Opplysningskontoret for frukt og grønt i samarbeid med bransjebladet Dagligvarehandelen og analyseselskapet Nielsen Norge.