Gå til sidens hovedinnhold

Gikk ned 13 kilo

Men Renate Nordhaug skulle egentlig bare slanke seg 5 kilo.

(SIDE2:) Nå lærer Renate Nordhaug (25) å beholde vekten over tid. For mange ligger nemlig ikke den største utfordringen i å gå ned i vekt, men å klare å beholde sin nye slanke midje.

- Mange tenker at det er vanskelig å gå ned i vekt, men lett å holde på trivselsvekten, men det er egentlig helt motsatt. Det er her mange går i baret. Du er ikke i mål før du klarer å holde vekten, sier kommunikasjonssjef Jeanette Roede i Grete Roede.

Kostholdseksperten understreker at etter at man har slanket seg, vil kroppen søke tilbake til vekten man hadde, og det tar i hvert fall tre til fem år å skifte vaner ordentlig. Uansett hvor få eller mange kilo man har gått ned er det derfor viktig å holde fokus, og lære å finne den gylne middelvei også etter å ha oppnådd vektmålet sitt.

Ville bli mer fornøyd
Renate brukte 16 uker på å oppnå den ønskelige vekten hun har i dag.

- Jeg ønsket rett og slett å bli mer fornøyd med meg selv. Også ville jeg kunne gå i klesbutikken og kjøpe akkurat det jeg vil. Jeg slet også med å finne støvletter som passet over leggen. Nå finner jeg ting som passer, sier hun.

Målet var egentlig «bare» 5 kilo, men så gikk det bedre enn forventet med vektreduksjonen. Nå er hun hele 13 kilo slankere i løpet av kort tid.

- Jeg har alltid følt at jeg veide fem kilo for mye. I fjor ble jeg ferdig med masteroppgaven, var nygift og fikk jobb – et nytt kapittel i livet, og da tenkte jeg også at nå må jeg gjøre noe med vekten.

Sammen med moren sin meldte Renate seg på kurs hos Grete Roede. Hun mener ikke at livsstilen er blitt veldig forandret etter kursstart, men hun er blitt flinkere til å planlegge kostholdet i hverdagen. Når det gjelder treningen var ikke det noe utfordring, Renate er instruktør på Friskis&Svettis så regelmessig mosjon er hun vant til.

- Jeg har alltid levd sunt, også trener jeg tre til fire ganger i uka. Jeg ønsket mer å gå ned i vekt med tanke på å finne klær, og det er mye lettere nå.

For Renate er hovedforskjellen nå sammenlignet med tidligere at hun spiser flere og mindre måltider.

- Jeg har lært å planlegge måltidene mer. Jeg spiser i moderate mengder og helt vanlig mat. Det er jo ikke noe tiltak å få tak i ingrediensene i et norsk og sunt kosthold. Også velger jeg bare de magrere produktene, sier Renate.

Klar for oppfølging
Servitøren på Ryes på Grünerløkka i Oslo, hvor vi har møtt Renate, kommer med en kopp te. Har du suketter spør Renate?

- Nei, bare sukker!

- Da vil jeg ikke ha, svarer Renate og ler.

Hun understreker at det alltid er en rekke fristelser i hverdagen eller helgen, som å gå ut på byen, bursdager eller gode middager.

- Men da er det jo bare å planlegge kaloriene litt, eller ta en ekstra treningsøkt den dagen.

Tidligere har Renate gått på kurs en gang i uka. Nå skal hun beholde sin nåværende vekt ved å gå til oppfølging en gang i måneden.

- Jeg synes det går helt greit å leve sunt, kanskje det også går så fint fordi det har gått så bra. Foreløpig har jeg kontroll, og synes bare det er gøy at jeg har klart det!

Liker ikke «slanking»
Jeanette Roede understreker at hun generelt ikke er glad i ordet slanking.

- Ordet er forbundet med en kortvarig løsning. Det er viktigere å endre livsstil, trene mer og være mer bevisst. Sunn vekt er et resultat av dette.

Kostholdseksperten opplyser at i Roede-metoden er de opptatt av matglede som er å spise sunt og spise ting som gjør kroppen glad og gir overskudd, motivasjon, mestring og medmennesker. For å oppnå trivselsvekt bør man spise regelmessig fra fire til seks ganger om dagen.

- Jeg tror mange har mye kunnskap om sunn mat, men er usikker på det praktiske. Hva skal man velge i butikken? er nok et spørsmål mange stiller seg. Eller hvor mange kalorier det finnes i matvarene, og hva man bør velge isteden?

Her er et knippe mattips i den forbindelse:

- Bytt ut H-melk med Lettmelk eller Skummetmelk

- Velg god og magerproduktene

- Velg lettprodukter når det gjelder fett

- Lettprodukter når det gjelder sukker er ikke like lurt – spis heller mindre søtt

- Velg kesam istedenfor rømme

- Spis kokt skinke istedenfor salami eller servelat

- Velg lette yoghurter

- Gå for kornblandinger/frokostblandinger med mindre sukker

- Velg juice fremfor nektar, men begrens inntaket til ett glass per dag

Reklame

Derfor er den norske ladekabelen så genial