Gå til sidens hovedinnhold

Like sunt som fisk?

Derfor bør «Rudolf» ligge på middagsbordet.

(SIDE2:) Om du ønsker at middagen din skal bestå av omega-3, omega-6, essensielle fettsyrer, lite fett og B12 så er ikke produkter fra fiskedisken den eneste løsningen.

Næringsrikt
Reinsdyrstek er nok ikke den vanligste middagsretten for oss nordmenn, men reinsdyrkjøtt er faktisk noe av det sunneste kjøttet du kan legge på tallerkenen. Det viser en fersk studie fra Universitetet i Tromsø. Kjøttet er i tillegg sammenlignbart med fisk og sjømat når det kommer til omega-3 og essensielle fettsyrer.

- Reinsdyrkjøtt er faktisk veldig sunt! Det inneholder mer enn dobbelt så høye verdier av noen næringsstoff enn annet kjøtt, samtidig som det kan sammenlignes med kylling i fettinnhold, forteller stipendiat ved Det helsevitenskapelige fakultet, Ammar Eltayeb Ali Hassan til forskning.no.

Han er utdannet veterinær og de siste årene har han analysert analysert kjøttet, leveren, talgen og beinmargen til 131 reinsdyr i fire fylker og 14 beiteområder i Norge.

- Selv om fet fisk er viktig kilde til essensielle fettsyrer i norsk kosthold, er nivåene på noen av disse stoffene i reinkjøtt sammenlignbar med sjømat som torsk, krabbe, blåskjell, østers og scampi. I tillegg inneholder 100 gram reinsdyrkjøtt den daglige anbefalte dosen av omega-3 og -6, forklarer Hassan.

Magert
Med et fettinnhold på kun 2 prosent, regnes reinsdyrkjøttet som svært magert. Storfe har derimot 9 prosent fettinnhold og lam ligger på 17 prosent. I tillegg inneholder reinsdyrkjøtt mer enn dobbelt så mye vitamin B12 enn for eksempel kalv og lam.

Årsaken til at reinsdyret er så sunt, kan være dyrets kosthold som stort sett består av lav om vinteren og grønne planter om sommeren.

- Lav forbedrer fordøyelsen på dyret, og er også rikt på mineraler. Derfor inneholder kjøttet høye mengder vitamin B12, selen, sink og jern, mener Ammar Eltayeb Ali Hassan.

Mest lest i Nettavisen nå:

Reklame

Sommerens kuleste badeflåter

Kommentarer til denne saken