Gå til sidens hovedinnhold

Krever at lotto-reklame stoppes

Forbrukerombudet mener reklamen for lottosystemet "LUX 2005" er i strid med markedsførings­loven og krever at reklamen stoppes.

Det kommer frem av et brev til Nordic Consult. Forbrukerombudet (FO) varsler firmaet om at det vil bli fattet forbudsvedtak med tvangsgebyr dersom Forbruker­ombudet ikke innen 3. desember har mottatt bekreftelse på at markedsføringen er stanset.

FO mener det i reklamen for "LUX 2005" gis et klart inntrykk av at dette lottosystemet gir forbrukerne høyere vinnersjanser. Det benyttes blant annet påstander som: "Det første lottosystemet i verden som garanterer 7 rette!" og "100 % gevinstgaranti med LUX 2005".

Forbrukerombudet påpeker i brevet at lotto er et rent tilfeldighetsspill, og at det ikke finnes et system som kan forbedre sannsynligheten for å oppnå høyeste premie, det vil si syv rette. Derfor er det villedende, og i strid med markedsføringsloven § 2, å markedsføre et lottosystem med økte vinnersjanser.

Det framgår også av markedsføringen at alle som kjøper lottosystemet "LUX 2005" får et skrapelodd hvor de kan vinne premier opp til 18.000 kroner. Forbrukerombudet anser dette i strid med markedsføringsloven § 4 (om tilgift), da det ikke er naturlig sammenheng mellom det å kjøpe et lottosystem og å motta et skrapelodd som tilleggsytelse.

Forbrukerombudet har varslet daglig leder i Nordic Consult, Peer Eide Nilsen, om at et eventuelt forbudsvedtak også vil bli rettet mot ham personlig.

Reklame

Denne eksklusive motebutikken har salg bare én gang i året

Kommentarer til denne saken