Gå til sidens hovedinnhold

Blir dette det nye store?

Kristine Vikse byttet ut blomster med skjell. Se hennes havinspirerte kolleksjon her.

(SIDE2): Tirsdag viste Kristine Vikse frem sin kolleksjon for våren 2013 på en båt i Oslofjorden. Båten hadde fått det passende navnet MS Vikse og både modeller, bord - og til og med toaletter var dekorert med skjell.

Kristine Vikse har til nå designet syv damekolleksjoner, og hun står også bak barneklærmerket MeMini, som er landets mestselgende designermerke for barn.

En ode til havet
Som inspirasjon til kolleksjonen for våren 2012 har designeren gått til et tema som ligger nært sitt eget hjerte, nemlig havet.

- Kolleksjonen er inspirert av havet. Man kan se dette på de forskjellige blåtonene, men vi har også gått under havet og funnet korall, grønne toner og sorte teksturer, sier Vikse til Side2.

Ikke bare har hun tatt inspirasjon fra farger, men med kolleksjonen ønsker hun også å gjenspeile hvordan havet går fra blikkstille og rolig, til stormende og dramatisk.

Mer fra Side2.no: Sjekk forsiden nå

- Siden jeg er fra Haugesund er dette et nært tema for meg, og det er også derfor det passet perfekt å holde visningen på sjøen, sier hun.

Det ble vist mye strikk og ull, og nettopp strikk er også designerens signatur. Men det ble også vist feminine kjoler og buksedresser i silke, skjorter, og shortser. Stilene er feminine, og løse topper ble ofte vist sammen med smale ben, men det var også innslag av mer rocka og mørke antrekk, og en generelt løs silhuett.

Tror på print, hvitt og lyse toner
Til sommeren ser hun gjerne at vi går i lette plagg i helhvitt fra topp til tå, eller en helt antrekk i grønt. Den mintgrønne, lette, men herreinspirerte jakken har vi tro på blir en hit.

Vikse har de tidligere sesongene satset på feminin og nordisk eleganse, dette er noe som selvsagt er med videre, men hun har også ønsket å vise en mer trendbasert linje.

- For neste år er trenden vi har satset på print, både på bukser, skjorter og topper. Vi har sett mye av dette i år, men jeg tror dette kommer til å være stilig også neste sommer, sier Vikse.

Printet minner om et akvarellmaleri, og kommer i linjer på hvite plagg.

I kolleksjonen finnes stoffer som silke, paljetter, fotoprint, og ull. Tilbehør av skjell og perler satte prikken over i`en

- Jeg synes styling av et show er viktig, og for dette showet har vi blant annet arbeidet med fotlenker i tråd dekorert med perler, og ikke minst skjell, sier hun.

Lei av blomsterkrona?
- Vi har jo sett mye blomsterkroner i år, men jeg synes at det var morsomt å leke med skjell. Alle hodebåndene har jeg laget selv, av selvplukkede skjell.

For Vikse er det skandinaviske markedet viktigst, og dette er tydelig på se på de rene linjene, flytende stoffene, og duse fargene. Hun har også norske kvinners behov i tankene når hun designer.

- Til våren har vi også arbeidet mye med «sommerstrikk», noe som egentlig passer veldig godt til klimaet her i Norge, sier hun.

Vikse har forhandlere i både Norge og Sverige. Her hjemme har hun rundt 50, men drømmene for merket fremover er å nå ut til enda flere.

- Veien videre for oss er forhåpentligvis å få flere forhandlere i Norge, akkurat nå har vi femti, men jeg skulle ønske at produktene kunne nå frem til flere.

En av nyhetene fra Vikse er Fragments of Norway-skjerfene som er prydet med motiver fra rundt om i Norge. Hun har allerede motiver fra Rondane, Svartisen, norsk skog, Lysefjord og Kvitsøy, og neste sesong kommer disse skjerfene med motiver fra en strand i Karmøy.

Inspirasjon kommer fra ideer
Om det ikke kom klart frem for de som har lest denne saken, så er Vikse opptatt av temaer når hun designer.

- Den kreative prosessen begynner alltid for meg med en idé eller et tema, og så utarbeider jeg plaggene videre derfra, sier Vikse.

Helene Vikse startet arbeidet med sitt eget merke i 2006, og har siden da hatt sterk vekst med både MeMini og linjen med eget navn. Hun vant i fjor en pris under Oslo Fashion Week som ga henne muligheten til å få stilt ut sine kreasjoner i Paris.

Vikse er utdannet ved Esmod, og hun driver bedriften fra sitt kontor i Haugesund.

Se flere bilder fra showet her:

5613

Reklame

Slik sparte Charlotte 15.000 kroner på billånet

Kommentarer til denne saken