Gå til sidens hovedinnhold

Kritisk til light-produkter

Det kryr av varer merket som "light", "lett" eller " magrere". - Ikke nødvendigvis sunt, mener Sosial- og helsedirektoratet.

Til tross for at mange produkter er merket med ”light”, ”lett” eller ”magrere” betyr ikke dette at produktene nødvendigvis er sunne. Det er lett å bli lurt, for sjansen er større for at vi spiser mer når vi vet at produktene inneholder mindre fett.

Spiser mer
- Erstatter du en ost som inneholder 28 prosent fett med en som inneholder ti prosent, så vinner du mye på det. Men da skal du spise like mye av ”lett”-varianten som av den fete. Feilen mange gjør er at de ofte spiser mer av ”lett”-varianten, sier ernæringsfysiolog Josefine Jonasson ved Karolinska unversitetssykehus til Aftonbladet.

For eksempel inneholder lettmajones 30 prosent mindre fett enn vanlig majones, men allikevel er dette et produkt som inneholder svært mye fett.

Energiinnholdet skal avgjøre merkingen
Mange eksperter mener at fettkonsumet snarere øker på grunn av lettproduktene. Og det er ikke bare fettet som er syndebukken. Også sukkerinnholdet har økt i såkalte fettfattige varer, noe som gjør at energiinnholdet blir det samme som for fetere produkter.

Ifølge Sosial- og helsedirektoratet skal et produkt som markedsføres med en av disse betegnelsene ha vesentlig mindre fett eller sukker enn det opprinnelige produktet. En matvare kan merkes som ”lett”, ”light” eller ”magrere” dersom det totale energiinnholdet er redusert med minst 30 prosent.

Sosial- og helsedirektoratet råder folk til å sjekke merkingen og forsøke å sette seg inn i hva slags matvarer som gir mye fett og sukker.

LES FLERE FORBRUKERSAKER PÅ WWW.TV2HJELPERDEG.NO

Reklame

NÅ: Knalltilbud på de superpopulære sekkestolene

Kommentarer til denne saken