Gå til sidens hovedinnhold

Nå svarer Mette-Marit selv

På Twitter. Men har det noe for seg? Ja, mener svensk kongeekspert.

(SIDE2): I starten var kronprinsparets Twitter-konto opprettet i hovedsak for å promotere en konkurranse for ungdom. Men etter hvert som tiden har gått, har kronprins Haakon og kronprinsesse Mette-Marit innsett verdien av bruk av sosiale medier.

Twitret ikke selv
Før fylkesturen til Rogaland i september hadde paret ansatt tekstforfatter utdannet fra Westerdals reklameskole som skulle ha ansvaret for å twitre og oppdatere siden ved å legge ut bilder og video fra diverse anledninger, samt svare på spørsmål fra folk.

Så verken Mette-Marit eller Haakon twitret selv - men det har det nå blitt en forandring på. Kanskje ble de inspirert av dronning Rania, som jo ble intervjuet av CNNs Christiane Amanpour om akkurat bruken av sosiale medier. Den jordanske dronningen er en ivrig bruker av Twitter - både for å fremme sine hjertesaker og for å dele ting fra privatlivet.

Les mer:- Er ikke kongen min kul?

Twitret om vafler
Kontoen på det sosiale nettstedet ble opprettet 1. april i år, men det var altså ikke før i midten av oktober at paret selv ble bitt av twitrebølgen og kastet seg på.

Da kronprinsparet stekte og solgte vafler til inntekt for TV-aksjonen og organisasjonen CARE forrige søndag, så twitret begge to om hendelsen. På siden står det som svar på spørsmål fra en som følger paret at når de twitrer selv så bruker de nickene Kpp, Kph og Kpm - som altså står for kronprinsparet (når de twitret sammen) og henholdsvis kronprins Haakon og kronprinsesse Mette-Marit.

De skrev blant annet: kph&kpm.: nå har vi tatt med oss mange små verdensborgere og selger vafler og boller til inntekt for tv-aksjonen i dag ved rødlåven skaugum.

Bilder fra innsamlingsaksjonen og vaffelstekingen ble også lagt ut på deres twitterside.

- Fantastisk
Den svenske hoffreporteren Jenny Alexandersson (33) sier til Side2 at hun savner det svenske kongehusets yngre garde på ulike sosiale medier.

- Det er fantastisk at det norske kronprinsparet twitrer. Det er et bevis på at de vil leve og arbeide nær det norske folket. I både Norge og Sverige ser vi at kongefamiliene vil være moderne familier som forsøker å nå folk på nye måter. Victoria og Daniel fortalte om forlovelsen via en videofilm som ble lagt ut på YouTube. Men de har ingen konto på Facebook og de twitrer ikke. Det er synd. Det hadde vært en god måte for dem å nå ut til langt flere, sier hun.

Alexandersson savner også prinsesse Madeleines engasjement i organisasjonen Childhoow tydeligere på internett.

- Jeg skulle gjerne sett at prinsesse Madeleine twitret, hun har sikkert mye interessant å fortelle nå som hun befinner seg i USA der hun jobber for Childhood.

Få nytt fra Side2: Klikk her!

Imponert
Haakon og Mette-Marit annonserer alle sine offisielle oppdrag, informasjon om at kronprinsessen startet på BI igjen og videoer fra taler de holder, men de har ennå til gode å twitre om private ting.

Den svenske hoffreporteren, som har jobbet med kongestoff i en årrekke, er imponert over den måten det norske kongehuset nærmer seg nordmenn på.

- Jeg synes den norske kongefamilien er forbilder i sitt forhold til nordmannen. Jeg opplever dem som mye mer åpne og tilgjengelige enn den svenske kongefamilien. Vårt kongefamilie holder på distansen mellom kongehuset og folket, sier hun.

Håper på fremgang
Alexandersson tror særlig kronprinsesse Victoria og prinsesse Madeleine vil ta i bruk de sosiale mediene med tiden.

- I fremtiden tror jeg at sosiale medier kommer til å være en naturlig del av kongehusets mediestrategi. De kommer til å se styrken i selv å skape bildet av Daniel og Victoria, og ikke bare være avhengig av TV og aviser, understreker hun.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Eliten på Twitter
En undersøkelse foretatt av ErgoGroup/Respons i september i år viser at 64 prosent ofte eller innimellom bruker Facebook. Kvinner er noe mer aktive enn menn, og nesten alle unge mellom 16 og 24 har en konto på nettsamfunnet, skriver E24.no.

Facebook ser ut til å være et sosialt nettsted for folk flest og ikke minst for unge mennesker, har brukerne av Twitter en annen profil. En stor andel av Twitter-brukerne har høy inntekt og utdanning tilsvarende mastergrad eller mer.

Twitter har også langt færre brukere enn Facebook: Om lag 70.000 nordmenn er på Twitter - kun 1,6 prosent bruker Twitter aktivt, mens 6,6 prosent bruker det innimellom. Nettsamfunnet eksploderte og folk kastet seg på helt tidlig i 2009, men interessen har dabbet av sakte, men sikkert.

I skrivende stund er det 3806 som følger kronprinsparet på Twitter, mens de selv følger 3444.

Lurer du på hva andre skriver på twitter? Her kan du enkelt følge med!

Reklame

Nå: Vi selger ut Pondus-bøkene på lager fordi vi skal flytte

Kommentarer til denne saken