*Nettavisen* Nyheter.

Hedda-pris til sjefen på Nationaltheatret

91 år gamle Espen Skjønberg fikk Heddapris som beste mannlige medspiller for sin innsats i oppsetningen av Tsjekovs «Tre søstre». Foto: Berit Roald (NTB scanpix)

Nationaltheatret ble den store vinneren da Hedda-statuettene ble delt ut søndag. Det vanket pris for samme forestilling både til teatersjefen og norsk teaters grand old man Espen Skjønberg.

14.06.15 19:53

Teatersjef Hanne Tømta ble hedret som årets beste regissør for oppsetningen av Tsjekovs «Tre søstre». 91 år gamle Espen Skjønberg fikk prisen for beste mannlige medspiller for sin innsats i samme forestilling.

– Jeg er veldig stolt både som regissør og teatersjef. Men prisene kommer takket være et kremlag av skuespillere, sier Tømta til NTB søndag kveld, etter å ha mottatt prisen for det berømte russiske stykket.

Tømta kjenner da også sine russiske klassikere, med regissørutdannelse fra St. Petersburg.

– Den gang hadde jeg «Tre Søstre» som case, så det har vært en veldig, veldig lang drøm å få sette det opp.

Hun ble den første sittende teatersjef som er hedret med en Hedda-pris.

– Jeg er utrolig stolt over elleve nominasjoner – som er ny rekord – og fire priser. Man får en bekreftelse på de kunstneriske valgene man tar, sier Tømta, som akter å feire med et glass sprudlende vin.

Klikk på bildet for å forstørre.

Hanne Tømta mottok søndag Hedda-prisen for beste regi på Nationaltheatret i Oslo. Foto: Terje Bendiksby (NTB scanpix)

Stolt superveteran

Superveteranen Espen Skjønberg har tidligere fått en æres-Hedda. Da det ble kjent at han var nominert og kunne vinne en ny statuett, sa han til NTB:

– Det gjør inntrykk å bli nominert. Jeg er stolt av det. Tsjekov er kanskje den største utfordringen en skuespiller kan få. Han er så mangfoldig og kan tolkes på så forskjellige måter, sier 91-åringen. I november står han på scenen igjen, da skal stykket settes opp igjen. Om Skjønbergs tolkning skriver juryen blant annet:

– Han har en intensitet som gir rollen han spiller en ny mening. Det er en evne han har utviklet og foredlet gjennom et langt, svært langt, skuespillerliv.

Prisene ble delt ut på Nationaltheatret, og vertsteatret kunne hente inn to priser til: Lena Kristin Ellingsen fikk prisen for beste kvinnelige medspiller for sin innsats som Belinda og heksa i «Dido + Aenas» på Nationals biscene Torshovteatret. Alexander Mørk-Eidem fikk Hedda for beste scenetekst for sin kreative bearbeidelse av «Peer Gynt».

– Sjeldent mot

De gjeve prisene for beste mannlige og kvinnelige skuespiller gikk til Marie Blokhus for rollen som Allis i «Fugletribunalet» av Agnes Ravatn på Det Norske Teatret og Torbjørn Eriksen for tittelrollen som Hamlet på Rogaland Teater. Stavangerteatrets Hamlet-oppsetning i regi av Kjersti Horn ble også kåret til årets forestilling.

Om Blokhus skriver juryen at hun «viser et sjeldent mot, og en sjelden evne, til å blottstille seg selv i den figuren hun portretterer».

Eriksen roses for kompromissløst og enkelt å formidle en omfattende og komplisert tekst. I oppsetningen på Rogaland Teater ble Shakespeare «Hamlet» satt opp i fullversjon. Det resulterte i en forestilling på fire timer, som fikk strålende kritikker.

– Gjennom en trofasthet mot originalmanuset viser den at det fortsatt er mulig å aktualisere og gi nytt liv til klassiske drama ved nettopp å stole på teksten og forfatteren, mener juryen.

Trøndelag Teater kunne hente hjem prisen for beste barne-/ungdomsforestilling for «Trollmannen fra Oz», og vant også pris i klassen beste scenografi/kostymedesign, der Bård Lie Thorbjørnsen vant Hedda for «Når vi døde våkner».

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag