Gå til sidens hovedinnhold

Historisk jazzåpning

Søndag tjuvstartet Oslo Jazz festivaluka med det som trolig kommer til å bli stående som årets mest spektakulære konsert: Antony and the Johnsons "på" taket på Operahuset i Bjørvika.

BJØRVIKA: Musikken var tatt ut av salene i det mektige marmorbygget, til en flytebrygge på fjorden, og de om lag 8. 500 fremmøtte var plassert på taket til hovedstadens nestennye, arkitektoniske flaggskip.

På scenen stod eksentrikeren Antony Hegarty, som for noen år siden måtte se seg nødt til å begrense sine opptredner til homseklubber i New York.

Messeaktig stemning

Før konsertstart åpnet ordfører Fabian Stang årets jazzfestival fra scenen, ved å skryte Oslos kulturliv opp i de mørke skyene som lå truende over Oslofjorden.

Antony kom på scenen noe forsinket, og bedyret at han ville sette rekord i å spille rolige sanger på en utendørsfestival.

Og det hersket også en messeaktig stemning over hele arrangementet; her snakket vi ikke sammen - vi hvisket.

Det var heller ikke en ordinær konsert for Hegartys vedkommende. I flere dager hadde han øvd inn sine egenkomponerte orkesterarrangementer med Operaorkesteret. Eller "deres eget operaorkester" som Antony selv sa det.

Han så sedvanlig forvirret ut der han stod og (antagelig) lurte på hvor han skulle gjøre av hendene sine; mannen er jo vant til selv å sitte ved flygelet.

Festivalukas høydepunkt?

Uansett hvor godt man forbereder et førstegangsarrangement, vil det alltid være noen som ikke er fornøyd.

Særlig bar- og toalettkøen så ut til å være en tålmodighetsprøvelse for enkelte.

På den øverste delen av taket kunne man også høre gjenklang av motordronene fra europaveien.

Køer og et litt beskjedent lydnivå til tross: for mange kom nok ikke festivalukas høydepunkt i festivaluka.

Vi gleder oss allerede til neste konsert på den flytende scenen.

Reklame

Prøv gratis: Få HBO, Viaplay, Paramount+ og mange TV-kanaler ett sted