Lesere ser ikke forskjell på reklame og journalistikk

Lesere av nettaviser har problemer med å se forskjell på vanlig journalistikk og sponset journalistikk, viser en ny studie.

(Kultur:) VG og Rema 1000 har et kommersielt samarbeid i seksjonen VG Familieliv, og studien som først ble publisert i fagbladet Journalisten , viser at leserne ikke oppfattet at innholdet var sponset.

- VGs samarbeid er tydelig merket, det er ingen tvil om det. Men det har et oppsett som ligner på det journalistiske utseendet til VG, sier forsker Jens Barland ved Høgskolen i Gjøvik.

Lett å blande reklame med journalistikk

Sammen med medieforsker Ragnhild Kristine Olsen ved Høgskolen i Oslo har han gjennomført undersøkelsen på oppdrag fra Norsk Journalistlag og Norsk Redaktørforening. De to presiserer at studien er for liten til å konkludere endelig.

– Studien vår viser at det er lett å blande sammen hva som er journalistikk og hva som er reklame, sier Barland til NRK.

Så ikke forskjell

Han sier at når det gjelder innholdsmarkedsføring – der reklame får en journalistisk drakt – fant de mange eksempler på at panelet ikke så noen forskjell.

– I noen tilfeller er merkingen tydelig, for eksempel når ordet «annonse» er brukt eller et bilde av en handlevogn. Men med en gang man begynner å kalle det «partner» eller «i samarbeid med», så ble dette ikke forstått av leserne vi undersøkte, sier han. (©NTB)

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.