RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Nå blir Leonard Cohens tekster teater

FYLLEFEST: Leonard Cohens sangtekster kretser ifølge Rem rundt temaer som trekantforhold og sjalusi - noe som på teaterkonserten på Oslo Nye Teater spilles ut i forbindelse med en real fest med tre par.
FYLLEFEST: Leonard Cohens sangtekster kretser ifølge Rem rundt temaer som trekantforhold og sjalusi - noe som på teaterkonserten på Oslo Nye Teater spilles ut i forbindelse med en real fest med tre par. Foto: L-p Lorenz / Oslo Nye Teater (NTB Tema)
Når Oslo Nye Teater setter opp Leonard Cohen-forestilling, ytrer ikke skuespillerne en replikk. Alt skjer med sang.

(Kultur): De seks skuespillerne gestalter tre par, som møtes på en vill fest i «Leonard Cohen – en teaterkonsert».

Alt leves ut gjennom 17 Cohen-sanger, gjendiktet av Håvard Rem – som gir ut en bok om Leonard Cohen, hans biografi og hans tekster, samtidig med teaterpremieren onsdag 16. september.

- Det blir mektig, sier Rem når NTB snakker med ham rett etter at han har sett en førvisning. Rem roser vekslingen mellom det sakrale og det han kaller «rock'n'roll-versjoner» – ikke rart, siden teaterbandet inkluderer blant andre Kaizers Orchestras Geir Zahl.

FAR OG SØNN: Håvard Rem (til venstre) er også aktuell med sitt samarbeid med sønnen Simen.

Nytt i Norge

Slike teaterkonserter har ikke vært like vanlige i Norge, men er på vei inn.

- En teaterkonsert gir en ny opplevelse av sanger og tekster man tror man kjenner, sier teatersjef Kim Bjarke om forestillingen som hans danske landsmann Rolf Heim har regi på. Håvard Rem er enig:

- Det er et spennende konsept, av flere årsaker. I teatret er det som om folk er stillere enn de er på konsert; selv med full sal oppstår det en oppmerksomhet. Så slo det meg hvordan skuespillerne går inn i rollene og gjør sangene til teater.

Håvard Rem er også aktuell med sønnen Simen:

LES MER HER:  - Pappa sier ting som betyr noe

Om krefter som Espen Beranek Holm og Marian Aas Hansen sier Rem at med sin diksjon og uttale gjør de tekstene tydelige:

- Det gleder ikke bare meg som gjendikter. Også for Leonard Cohen begynte alt med tekstene. Det er det som gjør det meningsfullt å gjendikte: At folk forstår tekstene bedre, alle Cohens lag, som kan være en blanding av alvor og humor. Når skuespillerne synger på norsk, får de frem noe annet i stemme og uttrykk enn på engelsk.

Sank i sorgen

Selv skjønte ikke Håvard Rem bæret da han som 15-åring oppdaget Cohen. Det var for sikkerhets skyld debutalbumet, der poeten byr på sin karrieres vanskeligste tekster.

- Alvoret og sorgen i dem appellerte likevel. Jeg hadde min egen sorg, jeg hadde mistet faren min, og på 70-tallet snakket man ikke om slikt. Den halvtimen hver dag, etter skole og middag og før fotballtrening, da jeg låste meg inne på rommet mitt og hørte på Cohen gjennom høyttalere jeg hadde snekret på sløyden, tror jeg var viktig. Jeg skjøv ikke sorgen unna, men sank ned i den.

Det ble starten på et 40 år langt forhold til Cohen og hans univers. Nå har Håvard Rem omsider samlet alt han vet om mannen i en bok, utgitt på forlaget Küenholdt.

SE VIDEO FRA FORESTILLINGEN:

«Leonard Cohen. Liv og karriere» er tittelen, som ikke fanger opp at Rem også analyserer sanger som «Halleluja» og «Famous Blue Raincoat» i detalj. Han byr også på sine samtaler på Cohen, som han tok opp på bånd og nå deler.

Må rime

Det var først etter at Håvard Rem hadde gjendiktet Cohens dikt, i utgivelser som samleren «Dikt om kjærlighet og hat» (19988) og «Slavenes energi» (1989) at Cohen var villig til å gå neste skritt, sier førstnevnte til NTB.

- Da først fikk jeg tillit til å gjendikte sangene hans.

Dermed kom skiven «Hadde månen en søster. Cohen på norsk» (1993).

Ikke alle sangene er helt gjenkjennelige tittelmessig, og «Halleluja» het lenge «Ære være» i Rems gjendiktning, før teatret bestemte seg for å beholde originaltittelen. Litt forvirrende for noen, spør vi Håvard Rem, som har svaret klart:

– En ting er at du skal fange innholdet. Men sangene skal også forbli sangbare. Og så skal det rime.

Disse sangene hører du

Musikk og alle originaltekster: Leonard Cohen. Norske tekster: Håvard Rem

* «Kort Prolog» («Minute Prologue»)

* «Stengetid» («Closing Time»)

* «Jeg er din mann» («I'm Your Man»)

* «Hymne» («Anthem»)

* «Alle vet jo det» («Everybody Knows»)

* «Den berømte blå frakken» («Famous Blue Raincoat»)

* «Dans meg gjennom kjærlighet og kropp» («Dance Me To The End Of Love»)

* «Hotell Papirvegg» («Paperthin Hotel»)

* «Du vet hvem jeg er» («You Know Who I Am»)

* «Vente på mirakelet» («Waiting For The Miracle»)

* «Gjestene» («The Guests»)

* «Gå ikke hjem med ståpikk» («Don't Go Home With Your Hard-On»)

* «Det er her det er» («Here It Is»)

* «På gjensyn, lille venn» («So Long, Marianne»)

* «Det som kommer» («The Future»)

* «Halleluja» («Hallelujah»)

* «Ta en vals» («Take This Waltz») (©NTB)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere